Omzet-verhogen

Hoe lekkere broodjes je omzet verhogen

Hoe kun je je omzet verhogen? Het is de nummer 1 vraag van elke ondernemer, niet alleen van de starters. Het antwoord ligt letterlijk voor je op je bord. In dit blog leg ik je uit hoe je net als de Lidl ervoor kunt zorgen dat de klanten blijven komen!

 

Je omzet verhogen doordat je meer klanten hebt.

Voor degenen die het niet weten: ik woon in Huizen en in Huizen heeft de Lidl haar hoofdkantoor. En natuurlijk hebben zij naast dit kantoor een supermarkt waar klanten hun boodschappen kunnen doen. 600 meter naar het zuiden zit de Albert Heijn en 600 meter naar het westen zit de Boni.

Het was zaterdag en ik moest nog een paar boodschappen doen. En ik ging naar de Lidl. Waarom? Omdat die van die lekkere broodjes hebben, voor heel weinig geld. Bij de Albert Heijn en de Boni zijn die broodjes iets duurder en minder lekker. En je kunt ze zelf pakken, wat leuk is om te doen.

De Lidl krijgt dus een hogere omzet, omdat meer mensen daar hun broodjes kopen.

Ik geef je nog een voorbeeld: bij de Hema en de Ikea kun je voor een klein bedrag een ontbijtje scoren. Ook deze bedrijven verhogen hun omzet door heel goedkoop, en heel laagdrempelig een product aan te bieden.

Maar… ik hoor je denken… ze verdienen toch helemaal niet veel aan die broodjes of dat ontbijt?
Dat klopt!
Maar waarom doen ze het dan?

Meer omzet per klant

Het goedkoop aanbieden van broodjes of een ontbijt trekt klanten aan. En die klanten kopen in de regel niet alleen maar een broodje. Ze doen ook de rest van hun boodschappen daar. En daar zit het daadwerkelijke verdienmodel van de Lidl. Ze zouden bij wijze van spreken die broodjes ook gewoon kunnen weggeven: ze verdienen op de rest van de verkopen.

De broodjes smaakten lekker, maar hoe kun jij dit nu toepassen en zo je omzet verhogen?

Business model: front end en back end

Allereerst: de termen front end en back end komen eigenlijk uit de ICT. Met de front end wordt bedoeld alles wat je als ‘gebruiker’ ziet van een website of een bepaalde applicatie. Met de back end wordt bedoeld alles wat er ‘achter de schermen’ voor nodig is om het systeem te laten draaien.

Er is echter ook een business model dat zo heet. En dat steekt anders in elkaar. Dit business model bestaat uit twee stappen, die jou helpen je omzet te verhogen. De eerste stap is alleen maar gericht op het krijgen van meer klanten of – zo je wilt – meer bezoekers naar je website of je winkel. Deze stap is dus niet gericht op het daadwerkelijk verdienen van geld, al kan dat eventueel wel. Het is een laagdrempelige manier om klanten aan te trekken. Voorbeelden hiervan zijn dus de broodjes van de Lidl, het ontbijtje van de Hema, maar ook de gratis downloads van de films op mijn site.

Maar wat dacht je van ‘woensdag gehaktdag’, een complete APK-keuring van € 19,95 bij KwikFit of de verschillende acties van Groupon? Het zijn allemaal voorbeelden van bedrijven die begrijpen dat je meer klanten binnenhaalt door laagdrempelig iets aan te bieden.

Wat kan jij doen om meer klanten aan te trekken? Wat kan jij doen om meer traffic (bezoekers) naar je website te krijgen?

De Back End

De Back End is de plek waar het echte geld verdiend wordt. Je hebt nu de klanten ‘in je winkel’ of de bezoekers op je website en nu kun je je omzet verhogen door hen je duurdere producten aan te bieden, of beter gezegd, de producten die de eigenlijke kern van je bedrijf vormen. Voor de Lidl zijn dat alle andere supermarktartikelen, voor de Ikea zijn dat woonaccessoires en voor de Kwik-fit zijn dat alle reparaties die voortvloeien uit de APK-keuring die ze doen. Want natuurlijk vinden ze altijd wat. Daarmee verdienen ze in een klap hun front end terug.

De front end (wat het ook is) is dus niet meer dan een marketingtool. De broodjes van de Lidl zijn dus eigenlijk helemaal geen producten voor hen om geld op te verdienen, ze zetten ze in als marketingtool (waar klanten overigens ook nog voor betalen!). Is dat niet prachtig? Je klanten betalen mee aan jouw marketing!

Bonustip:
Hoe zou je jou business model meer kunnen gieten in een ‘Frond End – Back end’ model?
Zet gewoon de eerste stap en kijk wat voor jou werkt en wat niet werkt.

Succes!

p.s.: Mocht je vragen hebben, stuur me dan een bericht, dan denk ik met je mee!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De moeite om te lezen

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

image-1