Overleven als ondernemer

3 tips op te overleven als ondernemer

3 tips om te overleven als ondernemer

Het CBS kwam voor het weekend met nieuwe cijfers: nog nooit zijn er per saldo zoveel ondernemers bijgekomen. En dit betekent nogal wat voor jou, als je wilt starten, maar ook als je al jaren ondernemer bent. Je hebt namelijk te maken met een groeiend aantal concurrenten. Wat kun jij doen? 

Voordat ik je de tips geef, is het goed kort in de cijfers te duiken die het CBS vrijgaf. Niet omdat ik zo van statistieken houd, maar wel omdat het goed is dat je een beeld krijgt bij hoe groot deze ontwikkeling nou eigenlijk is. En wat de achtergrond is. Dit is nodig zodat je de tips straks beter begrijpt en in de juiste context kan plaatsen.

Er zijn twee ontwikkelingen die ervoor zorgen dat er per saldo maar liefst ruim 70.000 bedrijven bijkomen. Ten eerste waren er bijna 170.000 bedrijven die zich inschreven; het hoogste aantal sinds jaren. Al deze starters moeten hun weg naar de markt vinden. De tweede ontwikkeling is dat er ruim 95.000 bedrijven mee ophielden; het laagste aantal sinds jaren. Hoewel dat een positieve ontwikkeling lijkt, is er dus nog steeds een enorm aantal bedrijven dat ermee stopt. Uit eerder onderzoek van onder andere de KvK bleek dat de belangrijkste reden om te stoppen is, dat men niet rond kan komen als ondernemer.

De ‘overlevers’, en dat zijn er dus sinds jaren nog nooit zoveel geweest, zijn dus sterke concurrenten. Zij hebben de crisis en de magere jaren overleefd. Om met al deze nieuwe ondernemers en survivors te concurreren, heb je de 3 tips om te overleven als ondernemer hard nodig!

Tip 1: Onderscheid jezelf!

Meer dan ooit is het nodig om jezelf te onderscheiden. Op bijgaande foto sta ik op een strand en daar liggen schelpen (en komen soms ballen op je af!). Terug naar die schelpen: er liggen er vele en die lijken allemaal op elkaar. Als er nou een mooie grote exotische schelp ligt, valt die op! Hoe zorg je ervoor dat jij die exotische schelp bent? Wees uniek, wees speciaal. Het is niet zozeer van belang op ‘beter’ te zijn, wees anders. Ik leg dit nog even uit: beter is een subjectief begrip: je kunt erover van mening verschillen. Wat de een beter vindt, vindt de ander misschien helemaal niet beter. Maar over ‘anders’, kun je minder discussie hebben. Als je anders bent, ben je anders. Natuurlijk vindt de ene klant jouw ‘anders zijn’ leuk, en de andere niet. Maar dat is precies wat je wilt! Dat heeft met de tweede tip te maken.

Tip 2: Kies je doelgroep!

Natuurlijk wil je als starter, maar ook als gevestigde ondernemer dat jouw klant voor jou kiest. Maar draai het eens om: kies zelf wie jij als klant wilt. Door dat te doen, geef je een krachtig signaal aan de markt. Je geeft aan wie jij het beste kan en wil helpen. Laat ik het verduidelijken met een voorbeeld. Stel, je bent in een kledingwinkel en je wilt kleding kopen. En je vraagt de verkoper je te helpen met zoeken. Dan zal hij of zij je natuurlijk vragen wat je zoekt! En hoe specifieker jij aangeeft wat je zoekt, hoe groter de kans is dat de verkoper je ook echt kan helpen. Maar andersom geldt dat dus ook: als jij iets verkoopt, maak je een grotere kans dat jouw doelgroep je weet te vinden, als je je specifiek tot hen richt!

Tip 3: Zorg dat je zichtbaar bent!

De laatste tip van de 3 tips om te overleven als ondernemer is een hele belangrijke en gaat het vaakst mis. Zorg dat je zichtbaar bent! Je kunt nog zo goed zijn, nog zo onderscheidend en een perfecte niche (subdoelgroep) gekozen hebben; als je niet zichtbaar bent, heb je er niets aan. Afhankelijk van wat je precies doet, in welke markt je zit en ja, je budget maak jij je keus hoe je zichtbaar wilt zijn. Om hier een keuze in te maken, moet je een gerichte marketingstrategie uitwerken. Heb je een webwinkel, dan ontkom je niet aan een of andere vorm van online marketing, zoals Facebookads, Instagram ads of e-mailmarketing. Begin jij echter een schoonheidssalon aan huis, dan kan ouderwets flyeren voor jou ook heel goed werken.

Realiseer je dit: marketing kan ongelooflijk effectief zijn, maar het kan ook een bodemloze put zijn waar heel je budget in verdwijnt, als je niet weet wat je doet. Verdiep je hier dus in of vraag hulp aan een business coach (zoals ongetekende :-).

Er zijn dus per saldo 78.000 ondernemers bijgekomen. Zorg dat jij overleeft! Heb je een vraag over een van de drie tips, stel deze aan mij via het contactformulier. Dan geef ik antwoord en kun jij verder groeien!

P.S.: Wil je sterk starten of verder groeien als ondernemer? Maak dan een afspraak voor en introductie coachgesprek. Ik verzeker je dat je alleen al in dit gesprek een enorme sprong voorwaarts maakt in je mindset en zo de basis legt om (weer) succesvol te ondernemen! Kijk bij ‘ons aanbod’ voor meer informatie voor een Quick Start kennismaking en maak een afspraak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De moeite om te lezen

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

image-1