De afgelopen maanden heb je al veel gedaan. Je hebt doelen gesteld, de markt verkend, je doelgroep onderzocht en gesegmenteerd. Aan het eind van de vorige module heb je je P/M matrix opgesteld. Al deze modules hebben je voorbereid op deze: de module over positionering. Hoe stel jij je op in de markt? En hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer G.O.U.D. in handen krijgt? Wat is G.O.U.D. eigenlijk?
Kom je wel eens op de markt, een fysieke, zoals de weekmarkt in jouw woonplaats? Hoe zou je het vinden als jouw favoriete groenteman wekelijks op een ander plekje staat. En de ene week wel bananen verkoopt en de andere week niet. En dan weer goede kwaliteit en dan weer mindere kwaliteit. Uiteindelijk zul je op zoek gaan naar een ander, waarvan je wel weet wat je eraan hebt.
Op andere, meer abstracte markten, zoals de markt voor boekhouders, websitebouwers, kappers en vakantie is het niet anders. Hoe helderder jij je positie bepaalt, hoe beter een klant jou begrijpt en zaken met je wilt doen.
Bij positionering gaat het om jouw USP, jouw Unique Selling Point. Waarom kiezen klanten voor jou en jouw product-markt combinaties? Het antwoord: maak van elke P/M combinatie G.O.U.D. Maak je product of dienst bijzonder, zodat mensen erover praten en je aanbevelen bij anderen. Hoe meer G.O.U.D. je hebt, hoe beter het is.
In deze module leer je wat een gouden product is en hoe jij ervoor kan zorgen dat jij ook met jouw bedrijf G.O.U.D. in handen hebt!
Deze module is gemaakt met behulp van de goud-en zilversmeden in de vakschool Schoonhoven.