De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Wie kan delen, krijgt meer opdrachten!

door Oscar Bulthuis 3 Reacties

Elke ondernemer is op zoek naar meer opdrachten. Maar hoe doe je dat? Want dat wil toch iedereen? Juist! En daarom: sla de handen ineen met je collega zelfstandigen! In dit blog geef ik je een concreet voorbeeld hoe ik dat het afgelopen weekend heb gedaan.

 

Wie kan delen… krijgt meer opdrachten!

Het klinkt tegenstrijdig. Van delen krijg je meer. En toch is het zo. Elke ervaren ondernemer weet dat inmiddels. Maar hoe pak je dat aan? Want soms zijn we net kleine kinderen en vinden we delen eng.

Meer opdrachten krijg je allereerst door een groter bereik.

Het is al heel lang een stokpaardje van me: “Je bent dan wel zelfstandig ondernemer, maar dat betekent niet dat je het alleen moet doen”. Werk samen!

Het grootste voordeel van samenwerken is dat je een groter bereik hebt: twee mensen kennen meer dan een. Twee mensen trekken meer mensen aan dan een. Ik heb je in dit blog een concreet voorbeeld beloofd. Vertaal dit voorbeeld naar je eigen situatie en kijk hoe jij het kan toepassen.

Afgelopen zaterdag was de landelijke Startersdag van de Kamer van Koophandel. Het spreekt denk ik voor zich dat De Starters Academie daar graag wilde staan. Immers, onze doelgroep loopt daar bij uitstek rond. Dus… we huren een stand, nietwaar? Even investeren en hup, laat die klanten maar komen.

Prima, zo doen de grote organisaties het. De belastingdienst, de grote banken en gemeenten.

Er is alleen een klein verschil met hen en mij… zij hebben iets meer geld dan ik! En, een ander verschil is, dat de medewerkers op die stand er geen boterham minder om zullen eten als er geen hond op hun stand komt. Voor mij, als zelfstandig ondernemer, ligt dat anders.

Dus… waarom zou ik mijn stand niet delen met een andere ondernemer? Dan delen we de kosten! Dat is het eerste verdiend.

Beter voor de klant.

Minder kosten is goed. Dus, weet je wat? Zou ik een, twee of drie ondernemers erbij vragen? De stand is groot zat. Maar wie? Wie zou erbij passen? Wie is er nog meer relevant voor mijn doelgroep? Ik hoefde niet lang na te denken: Biz2Web.nl, de makers van mijn websites. Zij kunnen startende ondernemers prima helpen met hun website. Kom er maar bij. Voor maar een fractie van de prijs staan jullie op de Startersdag.

Ik vroeg ook MijnHoofdkantoor.nl, een krachtig online boekhoudpakket voor de startende ondernemer. Want de meeste starters vinden dat boekhouden maar lastig. Room for one more? Ja, absoluut. Plek zat voor Startersbox.nl. Een prachtig initiatief: zij geven kartonnen dozen weg, met allerlei leuke ‘goodies’ en kortingsacties voor de startende ondernemer.

Nu kon ik Vincent van de Startersbox natuurlijk laten betalen voor zijn plek op de stand. Maar we kwamen samen op een veel beter idee: hij mocht op mijn stand zijn boxen uitdelen en in mocht met een flyer in de box! Een win-win dus.

En de starter? Want het kopje van deze paragraaf is toch ‘Beter voor de klant’? De startende ondernemer is de lachende derde: hij bezoekt onze stand en wordt te woord gestaan door ervaren en enthousiaste ondernemers, die ooit zelf ook gestart zijn. En die hem of haar meteen kunnen voorzien van praktische en slimme tips. Iets wat ze bij de ‘grote’ stands niet zo goed kunnen, simpelweg omdat het geen ondernemers zijn. De bezoekers van de beurs kunnen zich met ons beter identificeren. 

Meer plezier, leidt tot meer opdrachten.

Er is nog iets wat ik heb geleerd die dag. We hadden met elkaar veel plezier. En dat straalden we uit. We stonden niet op die stand omdat we moesten van onze bazen. Of omdat we per se omzet moesten scoren. We stonden er om startende ondernemers te helpen en om zelf ook een leuke dag te hebben. En dat werkte. Ga maar na: waar stap je als verlegen starter eerder binnen: op een paar serieuze heren in pak, of op een aantal casual geklede mensen, die zichtbaar plezier hebben in wat ze aan het doen zijn?

En? Werkte het een beetje? Kregen we meer opdrachten?

De drukte op de stand overtrof mijn stoutste verwachtingen. Ik heb al twee jaar op de Startersdag gestaan, maar ik heb het echt nog nooit zo druk gehad. We verwezen als standhouders de mensen naar elkaar door en we hadden samen leuke acties bedacht om leads te genereren. En dat werkte. Natuurlijk krijg je meestal op zo’n beurs geen concrete opdrachten, maar het aantal leads is ongekend. Daar gaat natuurlijk business uit komen.

Maar het belangrijkste? Het belangrijkste is dat wij die dag als ondernemers aan startende ondernemers hebben laten zien hoe het werkt. Hoe je succesvol kunt zijn. Dat was voor mij denk ik het meest waardevol. En daarom is die dag nu al meer dan geslaagd!

Werk samen:

1) Het bespaart kosten
2) Het vergroot je bereik
3) Het is leuker
4) Het is beter voor je klant en
5) Je groeit als ondernemer!

En ja… uiteindelijk haal je meer omzet en klanten!

 

Hoe zou je deze ervaring voor jezelf kunnen toepassen? Bedenk voor de komende maand tenminste 1 manier om op een dergelijke wijze met anderen samen te werken. Laten we van elkaar leren. Durf jij je ideeën hieronder te delen en zo de deur naar samenwerking open te zetten?

Succes!

PS: deel in elk geval dit blog met zoveel mogelijk mensen, misschien is het een leuke ingang om te gaan samenwerken!

Categorie: acquisitie Tags: meer opdrachten

Reacties

  1. Mirjam Broekhoff zegt

    10 november 2015 om 09:11

    Leuke blog,Oscar. Bedankt.

    Beantwoorden
  2. Tom van der Sijs zegt

    10 november 2015 om 10:42

    Hoi Oscar,

    Gefeliciteerd! Ik was er ook en kan bevestigen dat het bij jullie stand verreweg het drukste was. Erg goed hoe je deze ervaring gelijk weer deelt!

    Groeten,
    Tom

    Beantwoorden
  3. Martha Gommans zegt

    15 november 2015 om 23:14

    Ik kan het beamen Oscar,
    Afgelopen weekend mijn collega’s meegeholpen op de therapeutenbeurs om mensen te laten kennismaken met de nieuwe Qest4 bio-resonatietestapparatuur. 2 gezellige dagen gehad, vele enthousiaste therapeuten gesproken. Omdat ik aan het werk was voor mijn collega’s geen kosten, maar wel mensen die voor een afspraak in mijn praktijk willen komen. Omdat wij als een enthousiast team een goede energie uitstralen. Ze mochten zo gratis kennis maken met mijn kennis en inzichten. Dit werkt erg aanstekelijk. Zeker voor herhaling vatbaar. Het is juist die energie van delen die zo goed voelt, wat ruimte geeft. Mensen naar diverse collega’s in het land doorgestuurd voor verdere behandeling en op de beurs voor goede ondersteunende producten. Het maakt heel veel mensen blij. Super deze energie.
    Hartelijke groet,
    Martha Gommans

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top