Een dag succesvol ondernemen begint bij mij met een kopje Zonnatura ontbijtthee. En op mijn kantoor wil ik altijd een specifiek klein lepeltje om in mijn koffie te roeren. Mirjam, die afgelopen vrijdag bij mij op kantoor was, kan dat beamen. Mensen zijn gewoontedieren. Ondernemers ook.
Gewoontes hebben een nut. Ze zorgen voor een kader en creëren daarmee een stuk vastigheid en zelfvertrouwen. Maar soms zorgen gewoontes voor oogkleppen. En dat is minder handig. En daarover gaat deze blog met een afstandsbediening in de hoofdrol. Zap nu even niet weg en zet de stappen om succesvoller te ondernemen!
Succesvol ondernemen met de afstandsbediening
Mijn kinderen kijken graag naar ‘Het Klokhuis’. Ik ook trouwens. De makers zijn in staat de meest ingewikkelde dingen helder uit te leggen, zodat kinderen ze snappen. In die zin zijn zij een belangrijke inspiratiebron voor De Starters Academie, maar dit terzijde. Natuurlijk willen mijn kinderen het begin van het programma niet missen. Dus was het nog wel eens racen om op tijd thuis te zijn als ze gesport hadden. Een paar weken geleden waren we weer eens te laat en stond ik mopperend voor de tv: Begin gemist.
Mijn dochter van 8 merkt op “Pappa, dan druk je toch even op het groene knopje van de afstandsbediening”. Ik deed het en vervolgens verscheen de melding “Wilt u het begin van het programma zien, druk OK”. Probleem opgelost.
Nu ben ik niet helemaal van een andere planeet, dus ik wist heus wel dat er zoiets bestond als "Begin gemist”. Ik had me alleen nooit afgevraagd hoe dat precies zat. Ik vroeg mijn dochter dan ook hoe zij dat wist. “Nou, dat staat altijd op het beeldscherm als je naar een andere zender gaat, pappa. Er staat dan “Druk op de groene knop voor Begin gemist”. Ik keek haar wat schaapachtig aan en besloot het te checken. En natuurlijk stond het er.
Hoe kon ik dat nou al die tijd niet gezien hebben, terwijl het voor recht voor mijn neus te zien was?
Wat is tunnelvisie bij ondernemen?
Laten we bovenstaand verschijnsel maar een naampje geven: tunnelvisie. Je kijkt wel, maar alleen vooruit en je ziet niet wat er buiten je kokertje is. En ondernemers hebben daar ook last van. Als je bij herhaling ergens in vastloopt, kan het zijn dat je altijd op eenzelfde manier naar het probleem of juist de oplossing kijkt. Stel je voor dat je slecht scoort op je offertes, of je hebt moeite klanten aan je te binden, dan kan het zijn dat je lijdt aan een tunnelvisie: je mist signalen van de omgeving. Signalen die soms letterlijk en precies aan geven wat je moet doen (“ Druk op het groene knopje”). Ik geef je een aantal korte stappen om je hier vanaf te helpen.
Stap 1: Geef toe dat je iets niet weet
Elke oplossing van een probleem begint bij het inzicht dat je een probleem hebt. Als je niet aan jezelf durft toe te geven dat je een probleem hebt, kom je nooit, maar dan ook nooit bij een oplossing. Als je naar je bedrijf kijkt, kun je dan drie zaken noemen die bij herhaling niet lekker gaan? Welke drie zijn dat? Schrijf die voor jezelf op een plek waar je ze goed kunt zien, bijvoorbeeld in je agenda of - beter nog – op een whiteboard.
Stap 2: Aan wie vraag je hulp?
Wie zou jou kunnen helpen bij dit probleem? Is dat een collega-ondernemer? Is er een goed boek over geschreven? Kun je sparren met je coach? (als je die hebt) Noteer bij elk probleem tenminste 1 naam.
Stap 3: Vraag hulp en ga sparren
Maak werk van je hulpvraag. Lees dat boek, boek die cursus, stuur een bericht aan je coach of bel die collega-ondernemer en spar met hem of haar. De kans is groot dat hij of zij je kan helpen. Sterker nog, misschien kunnen jullie elkaar helpen, want ook deze collega-ondernemen heeft op een ander gebied mogelijk last van tunnelvisie en wil natuurlijk ook succesvol ondernemen!
Stap 4: Druk op het groene knopje!
Een oplossing is pas een oplossing als die wordt uitgevoerd. Het is fantastisch om te weten wat je moet doen, maar er verandert helemaal niks totdat jij wat verandert! Druk op het groene knopje van je afstandsbediening om daadwerkelijk je probleem op te lossen!
Ik schreef al dat ik fan ben van ‘Het Klokhuis’. Ik hou ervan dingen te versimpelen. Succesvol ondernemen doe je door met behulp van bovenstaande 4 stappen jouw tunnelvisie te veranderen!
Kan ik je helpen? Wat werkt er niet goed in jouw bedrijf? Wat gaat er steeds mis of waarover ben je niet tevreden? Post het hieronder en wie weet kan ik of een van de lezers van het blog, je helpen. Je mag mij ook altijd rechtstreeks je vraag stellen.(via het contactformulier)
Dank en succes!
p.s.: Op vrijdag 15 april geef ik een speciale kleinschalige coachingsdag: ‘Meer klanten, meer omzet’. Daarin gaan we het zeker ook over deze ‘ tunnelvisie’ hebben. Dan is hulp dus al voorhanden! Inschrijven kan nog tot en met 8 april, daarna niet meer. Vol = Vol, wie het eerst komt, die het eerst maalt! Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Geef een reactie