De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Payrolling voor ondernemers

door Oscar Bulthuis Reageer

Payrolling voor ondernemers

Je bedrijf groeit en je kunt wel wat extra hulp gebruiken. Als (kleine) ondernemer heb je echter geen ‘afdeling personeelszaken’. En in Nederland komt er heel wat bij kijken als je personeel in dienst wil nemen. Gastblogger Teun van Kruijsbergen legt hieronder uit waarom payrolling voor ondernemers interessant kan zijn.

 

Payrolling voor ondernemers

Als je op zoek bent naar personeel denk je misschien niet meteen aan payrolling voor ondernemers. Jouw associatie is wellicht vooral het plaatsen van een interessante vacature, het lezen van de stapel via de e-mail binnengekomen cv’s en het selecteren van geschikte kandidaten voor de eerste ronde aan sollicitatiegesprekken. Je hebt een top tien samengesteld en plant met deze kandidaten een gesprek in. Tijdens de interviews probeer je te peilen of de potentiële medewerkers passen bij jouw organisatie en vice versa. Eventueel volgt er nog een tweede ronde met sollicitatiegesprekken. En bij een veel complexere functie laat je de kandidaten wellicht ook nog tests doen of een proefopdracht uitvoeren. Je doet er alles aan om het juiste personeel aan te nemen voor jouw vacature. En in de beginfase zijn dit natuurlijk prima stappen om te volgen.

Maar dan… voor veel ondernemers behoren veel van de vervolgstappen echter niet tot de kernactiviteiten. Laten we samen maar eens kijken.

Personeel vraagt om aandacht

Als nieuw personeel eenmaal is ingewerkt heb je als ondernemer toch helemaal geen zorgen meer? Je zit regelmatig met het team rond de tafel voor groepsevaluaties en plant frequent momenten voor individuele begeleiding. Misschien stel je zelfs een opleidingsplan op om de werknemer te laten groeien binnen het bedrijf en zijn toegevoegde waarde zeker te stellen. Functionerings- en beoordelingsgesprekken worden periodiek uitgevoerd en leveren de juiste informatie en inzet van je personeel op. En mocht een werknemer op een gegeven moment er na al deze investeringen toch voor kiezen de organisatie te verlaten, dan volgt een goed exitgesprek. Daarna start mogelijk  werving en selectie opnieuw. De cirkel is zo mooi rond, toch? Of niet?

Juridisch kader

Wellicht is hetgeen ik hierboven beschreef ook inderdaad wat jij je erbij voorstelt bij het aannemen van nieuw personeel. Maar er zijn natuurlijk ook juridische consequenties als je je personeelsbestand uitbreidt. Het betalen van het salaris van je werknemers vinden we vanzelfsprekend (moet je natuurlijk wel goed regelen!), maar daar gaan we het in dit blog niet over hebben. Het wordt al wat ingewikkelder als je denkt aan de afdrachten voor het pensioen van je personeel. Of – indien de situatie zich helaas voordoet – vervelende ontslagprocedures die de kop op steken na bijvoorbeeld wanprestaties van een medewerker. En zo zijn er nog veel meer administratieve of juridische zaken die het hebben van personeel met zich meebrengt. Helaas blijken deze zaken niet voor iedere ondernemer gesneden koek te zijn. Het is niet jouw kernactiviteit.

Terug naar de kern!

Mocht je je vooral willen richten op je kernactiviteiten en je in mindere mate willen bezighouden met alle juridische en administratieve activiteiten omtrent personeel, dan kan payrolling voor ondernemers voor jouw organisatie interessant zijn. Hiermee kun je je blijven focussen op de hoofdactiviteiten binnen jouw organisatie. Het payrollbedrijf is verantwoordelijk voor de administratieve en juridische aangelegenheden die komen kijken bij je personeel. Je blijft hiermee natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor een bepaalde basis aan activiteiten, zoals het aannemen en het intern begeleiden van je medewerkers. Je hebt nu echter iemand anders die voor jou alle inhoudelijke kennis en knowhow in huis heeft. Hij is hierin gespecialiseerd. En dat scheelt jou als ondernemer veel tijd en zorgen.

De expert

Voor een payrollbedrijf zijn alle activiteiten die behoren tot het aannemen van personeel juist de kernactiviteiten. Een payrollbedrijf is op de hoogte van elke kleine verandering in wet- en regelgeving en is thuis in alle ingewikkelde materie die komt kijken bij personeelsadministratie. Het kan de moeite waard zijn om alle voor- en nadelen eens op een rijtje te zetten en het gesprek aan te gaan met een expert over het uitbesteden van beheersmatige activiteiten die gepaard gaan met het aannemen en in dienst houden van personeel. Breng in kaart wat het je bedrijf intern zou kunnen besparen aan tijd (en dus geld) door deze expertise in te huren.

Heb je een vraag over payrolling voor ondernemers, stel deze dan in het commentaarveld hieronder. Een medewerker van Repay zal je vraag beantwoorden. Voor meer informatie over payroll, neem gerust een kijkje op de website van Repay als je dat wilt.

P.S.: Wie weet is payrolling nu nog een ver van je bed show. Mogelijk spreek je ondernemers die al wel hier vragen over hebben. Stuur hen dan gerust dit artikel door!

Categorie: Personeel, tips Tags: Payrolling, Personeel, succesvol ondernemen, tips

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top