Oscar Bulthuis
Dank je dat je op de 'lees meer' klikte. Dat betekent dat je meer wil weten over de persoon die beweert dat hij jou iets over ondernemen kan leren. En dat is verstandig, want...
Waarom zou je ook maar iets van mij aannemen, zonder dat je weet waar ik vandaan kom en of ik 'recht van spreken heb'?
De afgelopen jaren heb ik zelf veel trainingen gevolgd en geleerd over ondernemen. Maar even zo vaak werd ik ook tegengehouden iets aan te nemen van een 'businessgoeroe'. Want: meestal kan ik me niet met hen identificeren. Ze komen niet uit Nederland, zijn multi-multi miljonair, ze zijn al ondernemer vanaf hun derde levensjaar of ze hebben een of andere vreselijke ervaring achter de rug, waardoor ze 'het licht zagen' en sindsdien niets liever willen dan succesvol worden en daar alles, maar dan ook alles voor over hadden.
Ik vind het erg moeilijk om mij met dit soort goeroes te identificeren en daarom heb ik moeite hun lessen naar mijn persoonlijke situatie te vertalen.
Wie ben ik dan? Ik ben in 1971 geboren en heb een normale en gelukkige jeugd gehad, met een fascinatie voor getallen, strategisch denken en reizen. Ik studeerde economie aan de Vrije Universiteit en deed een onderzoeksstage in Indonesië. Tijdens mijn studie had ik de liefde van mijn leven leren kennen: Wendy. Samen maakten wij in 1995 onze eerste grote reis van zes maanden.
Na deze prachtige reis ben ik in het marktonderzoek werkzaam geraakt. En bij marktonderzoek draait het eigenlijk hierom: wat is als bedrijf je toegevoegde waarde (hoe kom je daar achter) en hoe zorg je dat jouw doelgroep (wie zijn dat dan) vervolgens weet en begrijpt dat ze bij jou moeten zijn om hun leven leuker te maken.Ook werkte ik een poos voor een detacheringsbedrijf en ging aan de slag bij het ministerie van Defensie. Ik kreeg een prachtige lease-auto onder mijn kont en samen met mijn vrouw verdienden wij meer als genoeg. Van het geld dat wij spaarden, betaalden we onze volgende grote reis. We namen ontslag en reisden 14 maanden rond de wereld.
Eenmaal terug in Nederland, pikten we de draad weer op: allebei een baan. Ik ging weer werken bij het marktonderzoeksbureau, ditmaal als research manager: ik mocht nu de andere projectleiders aansturen. We kregen twee prachtige kinderen en ik werkte vier dagen per week, de vijfde dag was mijn 'pappa-dag'.
Eigenlijk was het leven goed en was er geen vuiltje aan de lucht... Tot de reorganisatie.
Zolang alles lekker gaat, leef je comfortabel. En zolang je comfortabel leeft, stel je meestal niet van die hele kritische vragen richting jezelf. Vragen over de zin van het leven, of of je je baan eigenlijk wel leuk vindt. Wanneer er dan ineens wel iets mis gaat, kan de boel aardig op zijn kop komen te staan. En dat is wat mij gebeurde, zo rond mijn 40e, om het cliché maar eens te bevestigen.
Voor het eerst van mijn leven werd ik ziek en wist niet wat mij overkwam. Het sluimerende conflict op mijn werk was tot uitbarsting gekomen en om een lang verhaal kort te maken: ik ben vechtend de tent uitgegaan. Eenmaal thuis en in de ww had ik de tijd om eens na te denken wat ik nu precies wilde. Ik nam een loopbaancoach in de arm en was er na een paar sessies achter dat het eigen ondernemerschap eigenlijk veel beter bij mij paste dan een baan in loondienst. Ik schreef mij in bij de Kamer van Koophandel en begon voortvarend aan mijn ondernemingsplan.
Ik gebruikte mijn ervaring als marktonderzoeker om bedrijven en ondernemers te helpen met het bepalen van hun toegevoegde waarde en met hun tekstuele marketing. Ik schreef graag. Na anderhalf jaar vroegen collega-starters hoe ik toch zo precies wist hoe ik het allemaal aan moest pakken. Mijn antwoord was: ondernemen is eigenlijk net als reizen. En van reizen had ik veel verstand, ik bezocht meer dan 50 landen.
Deze ene zin, veranderde mijn leven en mijn bedrijf: Ondernemen is net reizen.
Het leek alsof ineens alle puzzelstukjes op hun plek vielen. Ik wilde graag schrijven over hoe ik tegen ondernemen aankijk. En ik wilde ook nog altijd iets delen van mijn reiservaringen, maar wel op een manier dat dat van waarde was voor andere mensen. Anders zou het een reisverslag worden dat alleen maar leuk was voor mijn familie. Nu ik deze passies combineerde viel alles op zijn plaats.
Ik volgde een training om een zakelijk boek te schrijven, nam een coach in de arm en kwam vervolgens terecht bij uitgever Maarten Beernink van Het Boekenschap. Een uitstekende samenwerking leidde tot een prachtig boek, waarvan er inmiddels duizenden verkocht zijn. Het boek opende deuren voor mij die anders misschien wel een stuk moeilijker open zouden gaan. Ik kwam op de radio, stond in kranten en tijdschriften en word sindsdien ook regelmatig gevraagd als spreker.
Met een boek is het mogelijk om meer mensen te bereiken dan 'een op een'. Omdat de metafoor 'Ondernemen is net reizen' en de door mij bedachte 'KOMPAS-methode zo goed aansloeg en zoveel ondernemers hielp, besloot ik het avontuur 'Ondernemen is net reizen 2.0' aan te gaan: oftewel, het hele idee vertalen naar een heldere en toegankelijke online ondernemersopleiding. Het idee van De Starters Academie was geboren.
De Starters Academie onderscheidt zich door het leren over ondernemerschap op een leuke, laagdrempelige en avontuurlijke manier aan te bieden. Geen droge kost, maar mooie films en helder geschreven e-books met opdrachten. Voor de starter die zichzelf op de kaart wil zetten.
Ben jij zo'n starter?
Geef me dan een kans je te helpen en maak vrijblijvend kennis met De Starters Academie!
Stuur mij 3 gratis videos en e-books
Hoe maak je een SWOT-analyse?
Hoe ga je om met verleidingen?
Hoe ga je om met risico's die bij ondernemen horen?