Mijn naam is Rob IJszenga en ik ben eigenaar van seo-hulp.nl en in dit blog wil ik je helpen met de online prioriteiten voor een startend bedrijf. Met SEO Hulp help ik ondernemers met de online vindbaarheid van hun bedrijf. Dit doe ik door middel van online trainingen en het uitvoeren van projecten. Voor De Starters Academie schrijf ik 3 blogs over zoekmachine-optimalisatie (SEO). In het eerste blog trap ik af met het onderwerp: waar liggen online prioriteiten bij het starten van een bedrijf?
Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
Je loopt vol trots het KvK kantoor uit, je hebt je ingeschreven als ondernemer! Tijd om aan de slag te gaan. Maar waar ga je beginnen? Reclame maken voor je product of dienst, nieuwe mogelijke klanten benaderen, een website laten maken, huisstijl ontwikkelen of eerst mijn product of dienst verder (door)ontwikkelen?
De mogelijkheden vliegen langs je heen en ze lijken allemaal even belangrijk. Toch moet je prioriteiten stellen, je kunt immers niet alles tegelijk doen. Focus op zaken die echt belangrijk zijn helpt om de juiste online prioriteiten te stellen voor een startend bedrijf.
Online zichtbaarheid is vandaag de dag een belangrijke factor voor een (startende) ondernemer. De klant van nu oriënteert zich steeds meer en vaker online. 59% van alle klantreizen start online (Bron: Retail Buying Study, 2018).
Maar hoe zorg je er nou voor dat je online goed vindbaar bent? Meteen een mooie (en vaak ook dure) website laten maken?, zelf een website maken, budget vrijmaken om te adverteren op Google of is een bedrijfsaccount op Facebook voldoende?
Als het over online vindbaarheid gaat zijn er verschillende mogelijkheden. In dit blog vertel ik je meer over de mogelijkheden om als startende ondernemer goed vindbaar te zijn. En deel ik 3 tips om je online vindbaarheid te verbeteren.
Online vindbaarheid moet passen bij jouw doelstelling
Hoe belangrijk is online vindbaarheid voor jouw onderneming en het behalen van je doelstellingen? Dat is een belangrijke vraag om te beantwoorden voordat je kunt bepalen hoe je online vindbaarheid gaat inzetten voor jouw bedrijf.
Ben je afhankelijk van lokale bezoekers? Dan is het dus belangrijk dat je lokaal goed vindbaar bent. Dan is het aanmaken van een profiel op Google Mijn Bedrijf een verstandige keuze. Deze service van Google toont jouw bedrijfsgegevens als klanten lokaal op zoek gaan naar jouw dienst of product. Verderop in dit artikel deel ik tips waar je op moet letten en hoe je met je bedrijfsprofiel kunt opvallen in de zoekresultaten.
Kan heel Nederland jouw klant zijn en ben je niet lokaal georiënteerd? Dan is een website een mooie manier om je product of dienst te introduceren bij mogelijk nieuwe klanten. Belangrijk bij het maken van een website is investeren in content. Die investering zit in de meeste gevallen niet in geld, maar in tijd.
Een website die online goed vindbaar is, bevat waardevolle en unieke content. Hierbij kun je denken aan klantcases, een unieke beschrijving van je product of dienst, een blog waarin je jouw mening deelt over een bepaald onderwerp of een beschrijving van de toegevoegde waarde van je bedrijf.
In sommige gevallen is het dus verstandiger om eerst content te verzamelen voordat je meteen een website online zet.
3 online tips voor startende ondernemers
- Maak een Google mijn bedrijf profiel aan
Een Google mijn bedrijf profiel is eigenlijk voor ieder bedrijf een absolute must. Zeker wanneer lokale vindbaarheid voor jouw bedrijf belangrijk is. Als mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam of op jouw vakgebied + plaats/regio (bijvoorbeeld: hovenier Wageningen) verschijnt direct jouw Google bedrijfsprofiel in de zoekresultaten. Bezoekers kunnen dan eenvoudig kiezen voor navigeren naar het bezoekersadres, direct telefonisch contact opnemen, een afspraak maken of de website bezoeken. Het aanmaken van een Google mijn bedrijf profiel is eenvoudig en gratis. - Verzamel klantreviews
Om op te vallen met je Google mijn bedrijf profiel kun je reviews van klanten verzamelen. Profielen met meer positieve reviews worden vaker en hoger vertoond in de zoekresultaten. In de zoekresultaten van Google is plaats voor slechts drie bedrijfsprofielen. Wil je één van die drie zijn? Vul dan je profiel zo volledig in en verzamel reviews. - Investeer in unieke en waardevolle content
Hoogwaardige content is dé ruggengraat van zoekmachine-optimalisatie (SEO). Zonder die content is je website waardeloos en gaat dit ten koste van je online vindbaarheid.
Op basis van welke argumenten heb jij bij het starten van je onderneming jouw online prioriteiten bepaald? En ga je naar aanleiding van dit blog iets veranderen aan je online zichtbaarheid? Laat het me weten!
P.S.: Dit blog is deel één van een drieluik. In de volgende twee blogs komen onder andere onderwerpen als SEO teksten schrijven en het vinden van de juiste zoekwoorden aan bod.
Geef een reactie