“Ondernemer rijdt met de handrem erop en krijgt schade”. Het zou een krantenkop geweest kunnen zijn in een lokale krant. Het is mij vorige week overkomen, op weg naar een afspraak. Mijn auto schokte bij het optrekken en dat vond ik vreemd. Zo durfde ik niet de snelweg op. Ik stopte bij een parkeerterreintje en zag direct rechtsachter een behoorlijke rookontwikkeling en een roodgloeiende remschijf. Ik was even bang dat mijn hele auto de fik in zou gaan…
En als je als ondernemer onderneemt met de handrem erop?
Vooropgesteld: ik had niet in de gaten dat ik met de handrem erop reed. Pas na een paar minuten, toen ik met mijn garage aan de telefoon hing, zag ik het. Ja, ik voelde me behoorlijk stom. Dit gaat geld kosten, dat wist ik ook meteen. En als iets geld kost, kan ik er maar beter een les uit trekken, nietwaar?
De handrem zorgt ervoor dat een van je wielen, meestal het rechterachterwiel, ’geblokkeerd’ wordt. Ga je ondanks deze blokkade rijden, dan heb je grote kans op schade. In mijn geval: ik kon niet meer verder en bereikte mijn doel (voor die dag) niet. Wat nu als je als ondernemer eigenlijk precies hetzelfde doet? Hoe vertaalt zich dat? Ik geef je een aantal voorbeelden, wie de schoen past…
Uitstelgedrag
Een ondernemer met uitstelgedrag rijdt met de handrem erop. Schuif jij klussen of telefoongesprekken die je lastig of een beetje spannend vindt steeds voor je uit? Vind je telkens een reden om het voorstel dat je schreef niet na te bellen? Laat je je steeds afleiden door je e-mail, social media en internet? Dan rij je met je handrem erop. Je komt maar niet goed uit de startblokken en daarmee breng je je bedrijf schade toe. Je mist opdrachten, je mist opzet en het herstellen kost vaak meer geld en tijd dan je had gedacht.
Dus: handrem eraf. Wees gefocust bij wat je doet. Durf je e-mail een paar uur te negeren. Stel jezelf elke dag een aantal doelen en richt je daar dan ook op. Je zal zien dat het je een ongelooflijke kick geeft wanneer je je ‘lijstje’ af hebt.
Automatismen
Automatismen zijn nodig om goed te functioneren. Als we bepaalde handelingen niet automatisch zouden doen, maar er steeds weer over zouden moeten nadenken, dan kunnen we bijvoorbeeld niet autorijden of het eten maken. Er zit echter wel een valkuil in die ‘automatische piloot’: als je een keer iets vergeet, wat is dan je controlemechanisme? Kijk je wel eens op je dashboard…? Heb jij als ondernemer eigenlijk wel een dashboard?
Hoe vaak kijk jij bijvoorbeeld naar je uitstaande offertes? Of naar je gemaakte omzet? Of naar het saldo op je bankrekening? En wat doe je met die ‘waarschuwingssignalen’? Negeer je die?
Hoe haal je de handrem eraf?
De handrem eraf halen betekent eigenlijk dat je je twijfels overboord durft te zetten. En daarmee een stukje zekerheid. Die handrem heb je namelijk in de auto helemaal niet nodig. Als je je auto in de versnelling zet (met de motor af), kan hij niet wegglijden. Als ondernemer heb je die handrem ook helemaal niet nodig. Negeer twijfels niet, maar laat ze je niet verlammen. Zet je doelen pontificaal voor je neus, dan kun je er niet omheen. Je kunt er dan alleen maar op af.
Hou je eigen energie hoog en laat je niet afleiden en verleiden door allerlei stoorzenders, zoals social media, internet en onderbrekingen en (lange) gesprekken die zakelijk gezien niet interessant voor je zijn. Ze houden je van je doel af. Hou daarentegen je prospects goed warm. Bel ze regelmatig op: houd een systeem bij zodat je weet wanneer je voor het laatst contact hebt gehad met je belangrijkste prospect (en klanten).
De rekening bij mijn garage bedroeg € 400,-. Weggegooid geld. Of niet? Ik heb een dure, maar nuttige les geleerd. Leer jij hem met mij mee?
Wat is jouw handrem? Waar ‘blokkeer’ jij, wat zorgt bij jou voor uitstelgedrag? En… wat ga je daaraan doen? Deel het hieronder, voel je niet geremd!
P.S.: Het is nog ver weg… maar in juni geef ik weer een aantal trainingen over ondernemerschap. Kijk hier voor meer informatie en schrijf je in! Niet uitstellen!!
Eigenlijk merk ik bij elke nieuwe stap een soort handrem, spanning, wat gaat er komen. Dat haalt me soms uit de flow. Wel heb ik geleerd dan juist door te gaan. Want anders kom ik niet verder met mijn bedrijf of beter gezegd leven.
Dank je Jojanneke, heel knap dat je dat doet. Handrem eraf betekent een stukje controle durven loslaten en dat leidt doorgaans tot groei.
Hallo Oscar,
dat was een pijnlijke les voor je. Goed dat je er op deze manier nog wat uithaalt, voor jou en voor ons.
Mijn handrem is mijn perfectionisme. Ik doe wel wat ik wil, maar ik besteed veel tijd aan mijn voorbereiding. Dat kan echt sneller. Ik ben me er nu meer van bewust, en dat maakt dat ik vaker tegen mezelf kan zeggen: “nu gewoon doen en zo nodig later verbeteren”.
Prachtig Anneke, perfectionisme is er zeker ook zo een. Ik zeg altijd: je mag wel streven naar perfectionisme, maar wacht er nooit op 🙂
Hoi Oscar,
Wat een goede blogpost en het vergelijk dat je maakt met de handrem en het (belemmerend) ondernemen. Mijn handrem is afleiding waardoor het soms lastig is de focus te houden. Gaat wel steeds beter nu ik bewust ‘in blokken’ werk maar die afleiding blijft op de loer liggen 😉 Deadlines stellen helpt trouwens ook goed om gefocust te werken.
Eens, Helma, afleiding in lekker resultaatgerichte dingetjes (zelfs de was opvouwen haha), en daarom deadlines en in blokken werkt echt! Goed dat je die weer noemt.
Dank voor je bijdrage Helma: in blokken werken, goede tip!
Wat een mooie beschrijving van de handrem! Ik ken hem maar al te goed. Mijn handrem is regelmatig dat ik zie dat als ik hem niet ‘aan heb staan’, dat ik dan te snel en te veel wil. En geen overzicht meer heb van alles wat ik wil doen. Naast de lopende zaken met klanten etc. Die valkuil ken ik zo goed van mezelf, dat ik dan soms te goed wil nadenken en iets kan uitstellen.
Mijn les is elke dag weer, om te kijken wat mijn doelen zijn, en of mijn planning daarbij nog klopt. Want ik ben nou eenmaal een positieve planner en zie dat het me vaak langer kost dan dat ik denk. Dat ik ‘even’ een challenge, webinar en online cursus ging opzetten en uitvoeren in 2 maanden. Met niet alleen de inhoud, maar ook alle technische systemen uitvinden, emailings ervoor/erna erbij, en salespages met producten erbij… Dat was wat teveel van het goede en is het nog. Dan mag juist de handrem er even op. Of beter, terugschakelen, en opnieuw bezien of het klopt wat ik aan het doen ben. En even op een parkeerstrook herbezien, en dan weer invoegen met 100km/uur ipv 130km/uur kan dan ook. Zodat ik er lol in blijf houden.
Dank je voor je inzicht Kim Oostveen. Met name wat je in het laatste stukje van je reactie schrijft: even terugschakelen is niet hetzelfde als de handrem erop. Als je terugschakelt, kun je daarna weer harder optrekken 🙂 .