Preview
Je eigen bedrijf starten vraagt een bepaalde manier van denken en handelen.
Je wilt gaan ondernemen of misschien ben je zelfs al begonnen. Maar denk je ook al als een ondernemer? Ondernemers denken en handelen anders dan bijvoorbeeld mensen in loondienst. En dat is maar goed ook. Beide kanten op overigens. Ondernemers die er een werknemersmentaliteit op na houden, hebben of krijgen het heel moeilijk. Uit eigen ervaring weet ik dat werknemers met een ondernemersmentaliteit heb minstens net zo moeilijk hebben…
Want wat zijn de verschillen tussen een ondernemer en een werknemer?
Denk eens aan verantwoordelijkheid. Als ondernemer ben jij altijd eindverantwoordelijk. Je hebt geen manager of collega zoals je die wel in een bedrijf hebt waar je als werknemer zou werken. Je bent niet alleen zelf verantwoordelijk voor de omzet, maar in het begin ook voor een goedwerkende laptop en de voorraad inkt in je printer. Je bent verantwoordelijk voor de manier waarop jij je tijd besteedt en investeert.
Een ander verschil heeft te maken met vrijheid en discipline. Jij kunt als zelfstandige lekker een terrasje pakken als het lekker weer is. Als werknemer moet je zoiets niet te vaak doen. En denk eens aan het overwinnen van je angsten. Als ondernemer kun je je achter niemand verschuilen als het te spannend wordt… Jij moet die presentatie bij die klant geven, of je het wilt of niet!
En zo maakt het ook nogal wat uit of je aan het eind van de maand ‘automatisch’ je salaris krijgt of dat je er elke maand weer voor moet knokken. Maar het maakt ook uit om je passie en je eigen geluk en gelijk te kunnen volgen.
Dus wat is nu die 'ondernemersmindset'? En hoe maak je je die eigen? In deze module geven we je de 5 belangrijkste elementen van deze mindset!
De film is opgenomen met medewerking van de Stichting Jachthaven Huizen.