Op deze pagina heb je exclusief toegang tot de bonusfilms die horen bij het boek ‘Nooit meer voor een baas je bed uit!’ Bekijk deze films dus als aanvulling op het boek.

De gehele filmserie bestaat uit 24 films en E-books en is normaal gesproken alleen tegen betaling van de online cursussen te zien. Omdat jij het boek gekocht hebt, kun je hieronder maar liefst de helft gratis bekijken! Mocht je de andere films (en bijbehorende E-books) ook graag willen zien en gebruiken om succesvol te ondernemen: houd je e-mail in de gaten. Je ontvangt namelijk automatisch een ‘Offer you can’t refuse’! 🙂

Veel succes en plezier,
Oscar Bulthuis

Film 1: De cruciale ondernemersmindset (bonusfilm: beschikbaar!)
Je eigen bedrijf starten vraagt een bepaalde manier van denken en handelen. Je wilt gaan ondernemen of misschien ben je zelfs al begonnen. Maar denk je ook al als een ondernemer? Ondernemers denken en handelen anders dan bijvoorbeeld mensen in loondienst. En dat is maar goed ook. Beide kanten op overigens. Ondernemers die er een werknemersmentaliteit op na houden, hebben of krijgen het heel moeilijk. Uit eigen ervaring weet ik dat werknemers met een ondernemersmentaliteit heb minstens net zo moeilijk hebben…

Want wat zijn de verschillen tussen een ondernemer en een werknemer? Wat is nu die ‘ondernemersmindset’? En hoe maak je je die eigen? De film is opgenomen met medewerking van de Stichting Jachthaven Huizen.

Film 2: Drijfveren in kaart brengen (vergrendeld)
Wat drijft jou als ondernemer? Waar haal jij je motivatie vandaan en – belangrijker – hoe zorg je ervoor dat jouw vuur blijft branden, ook als het even minder goed gaat? Starten kan lastig zijn. Zorg ervoor dat je weet waarom je je avontuur start!

Film 3: Doelen stellen en globale planning (bonusfilm: beschikbaar!)
Doelen stellen en bereiken: hoe kun je dat het beste doen? Als startende ondernemer waan je je misschien soms op een soort van hindernisbaan. Je ziet in de verte je doel prijken, maar hoe kom je er? En ook: hoe bepaal je eigenlijk wat jouw doel is? En waarom is het stellen van doelen zo belangrijk? Deze film is gemaakt met medewerking van het Ministerie van Defensie.

Film 4: Oriëntatie, de SWOT-analyse (bonusfilm: beschikbaar!)
Natuurlijk ben je goed in je vak en heb je kennis van je dienst of product. Maar wat zijn eigenlijk jouw sterke en minder sterke kanten als het om jouw ondernemersvaardigheden gaat? En hoe ziet jouw ‘omgeving’ eruit: wat zijn de kansen en bedreigingen? Nadat je je doelen hebt gesteld, is het tijd om je hierop verder te oriënteren met behulp van een SWOT-analyse. Deze zonnige module is opgenomen op het Gooimeer, op het zeiljacht “de Albatros”.

Film 5: Het omgaan met risico’s (bonusfilm: beschikbaar!)
Bij ondernemen horen risico’s. Altijd. Het is noodzakelijk om een risicoanalyse te maken. Veel startende ondernemers komen serieus in de problemen omdat ze de risico’s niet zien, ze onderschatten of omdat ze er niet goed mee omgaan. Deze explosieve module is gemaakt in samenwerking met experts op het gebied van risicoanalyse en van het omgaan met risico’s: de EOD, oftewel de Explosieve Opruimings Dienst. Per jaar rukken deze specialisten ruim 2.000 keer uit om bommen en andere explosieven onschadelijk te maken. Wat kun jij als ondernemer van hen leren?

De mensen van de EOD (of tegenwoordig de EODD, de Explosieve OpruimingsDienst Defensie) hanteren bij het ruimen van bommen en het onschadelijk maken van explosieve, strikte procedures en protocollen. Maar wat is nu de link tussen een bom en een ondernemer?

Goede ondernemers zijn gericht op kansen. Maar zoals al in de SWOT-analyse aan de orde is geweest, is er altijd een keerzijde aan de kans verbonden: een bedreiging, of een risico. Je moet er als ondernemer altijd van uit gaan, dat er geen kans is, zonder een risico. Iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat in de meeste gevallen ook. Een risicoanalyse helpt je hierbij. Of, om  termen van deze module: ga ervan uit dat een prachtige ondernemersmogelijkheid altijd ‘geboobytrapped’ is. Hoe ga je daarmee om? Hoe maak je de risico’s die verbonden zijn aan jouw ondernemersavontuur zo klein mogelijk en hoe beperk je eventuele effecten voor als het toch niet loopt zoals je hoopt of verwacht?

De film is gemaakt met medewerking van de EOD.

Template Ondernemingsplan (bonus: beschikbaar!)
Een ondernemingsplan schrijven bij het starten van je bedrijf, wordt door alle specialisten aangeraden. Misschien zie jij hier tegenop of vraag je je af wat het nut ervan is? Bijvoorbeeld wanneer je toch geen geld nodig hebt van de bank. Waarom zou je dan al die moeite doen? Misschien heb je je plannen ‘gewoon’ in je hoofd zitten. Waarom zou je dan al die tijd en energie steken in een groot papieren document waar je toch nooit meer naar kijkt?

Als je het zo ziet, geef ik je misschien geen ongelijk. Toch is het goed om in elk geval over de belangrijkste zaken die genoemd worden in een ondernemingsplan (of business plan) na te denken. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Succesvolle ondernemers hebben goed nagedacht over hun ‘aanvalsplan’ en houden dit actueel. En, nog veel belangrijker: ze maken dit plan voor zichzelf en hun bedrijf, en niet voor hun bank of het UWV of omdat het onderdeel is van een cursus die ze op dit moment volgen. Het plan staat in dienst van hen. Het is een middel, geen doel op zich. Om je te helpen, kun je onderstaande template downloaden en gebruiken!

Klik hier om de template voor het ondernemingsplan te downloaden

Film 7: Marktonderzoek (vergrendeld)
Voordat je met je product of dienst ‘de markt’ opgaat, is het nodig om marktonderzoek te doen. Wat zijn de trends in de markt? Wat vinden je klanten belangrijk? Wat doen je concurrenten? Om als deze en andere vragen te beantwoorden, doe je marktonderzoek. Maar is dit ingewikkeld? Het valt reuze mee. Deze module leert je op eenvoudige wijze hoe je de belangrijkste stappen zet. Ook krijg je drie gouden tips mee voor het doen van marktonderzoek.

Het is ook voor deze module zeker niet genoeg om alleen de film te kijken. Lees ook goed het E-book. Hierin wordt helder uitgelegd welke vijf stappen je kan zetten om je vragen te beantwoorden. Hiermee voorkom je dat je blijft steken in marktonderzoek en maar blijft graven naar informatie. Doe ook de opdracht en schrijf hiermee ‘het hoofdstuk’ marktonderzoek van je ondernemingsplan.

De video is opgenomen met medewerking van de bibliotheek van Bussum. Ik mocht niet te hard praten, dus hij is wat ingetogen…:-)

Film 8: Bepaal je doelgroep! (vergrendeld)
Met de kennis uit je marktonderzoek weet je nu veel over de markt. Hoe zien jouw potentiële klanten eruit en wat zien zij als toegevoegde waarde? Een schat aan informatie, maar het is mogelijk dat je nu nog steeds niet weet waar je precies op moet mikken. Bij welke doelgroep, welke klanten, maak je nu de meeste kans dat ze jouw product of dienst gaan kopen.

In deze module bepaal je in 4 stappen jouw doelgroep en stem je daar je producten of diensten op af.
De video is opgenomen op de weekmarkt van Bussum. De weekmarkt is trouwens een uitstekende plek voor jou als startende ondernemer om te leren van doorgewinterde verkopers…

Film 9: Positionering (bonusfilm: beschikbaar!)
Je hebt inmiddels doelen gesteld, de markt verkend, je doelgroep onderzocht en gesegmenteerd. En mogelijk heb je zelfs ook je P/M matrix opgesteld. Dit helpt je bij het bepalen van je positionering. Hoe stel jij je op in de markt? En hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer G.O.U.D. in handen krijgt? Wat is G.O.U.D. eigenlijk?

Kom je wel eens op de markt, een fysieke, zoals de weekmarkt in jouw woonplaats? Hoe zou je het vinden als jouw favoriete groenteman wekelijks op een ander plekje staat. En de ene week wel bananen verkoopt en de andere week niet. En dan weer goede kwaliteit en dan weer mindere kwaliteit. Uiteindelijk zul je op zoek gaan naar een ander, waarvan je wel weet wat je eraan hebt.

Op andere, meer abstracte markten, zoals de markt voor boekhouders, websitebouwers, kappers en vakantie is het niet anders. Hoe helderder jij je positie bepaalt, hoe beter een klant jou begrijpt en zaken met je wilt doen.

Bij positionering gaat het om jouw USP, jouw Unique Selling Point. Waarom kiezen klanten voor jou en jouw product-markt combinaties? Het antwoord: maak van elke P/M combinatie G.O.U.D. Maak je product of dienst bijzonder, zodat mensen erover praten en je aanbevelen bij anderen. Hoe meer G.O.U.D. je hebt, hoe beter het is.

Deze film is gemaakt met behulp van de goud-en zilversmeden in de vakschool Schoonhoven.

Film 10: Marketing -en communicatieplan (vergrendeld)
Nu je weet hoe je G.O.U.D. in handen kunt krijgen, is het natuurlijk van belang dat jouw doelgroep weet dat jij G.O.U.D. voor ze hebt! Misschien ken je het gezegde “Goede wijn verkoopt zichzelf”. Het is mogelijk voor een deel waar, maar ik zou er niet vanuit gaan als startende ondernemer. Beter is het om vooraf een helder plan te maken hoe jij je doelgroep gaat bereiken: het marketing en communicatieplan. Een van de belangrijkste (en misschien wel moeilijkste) onderdelen van je ondernemingsplan.

Deze module reikt je een aantal krachtige uitgangspunten en strategieën aan voor jouw marketing en communicatieplan. Kies een strategie die bij jou past en zorg dat je de uitgangspunten daarin verwerkt.
De film is gemaakt met medewerking van de bloemenveiling Aalsmeer. Bloemen vormen immers een van de oudste communicatiemiddelen ter wereld: zeg het… met bloemen!

Film 11: Financiën en begroting (bonusfilm: beschikbaar!)
De kost gaat in de regel voor de baat uit. Ondernemen kost geld. Hoe zorg je ervoor dat het huishoudboekje van je ondernemersavontuur op orde blijft? De film is géén verkorte cursus boekhouden, maar hij helpt je op een krachtige manier om zicht te krijgen op je financiën. Zo kun je doen waar je hart ligt en waar je goed in bent en je zorgt er voor dat je brood op de plank hebt.
Zeker in de eerste jaren van je bedrijf moet je erg op je geld letten, omdat je zeer waarschijnlijk veel uitgaven zult hebben en nog niet zoveel inkomsten. Ook in je bedrijfsplan besteed je uitgebreid aandacht aan je financiële paragraaf. Met de materie van deze module kan het merendeel van de startende ondernemers hun financiële paragraaf schrijven.Bekijk de film en speel een potje Monopoly mee in Rotterdam!

Film 12: Metgezel en netwerken (bonusfilm: beschikbaar!)
Met wie ga je in je bedrijf allemaal samenwerken? Of, om in reistermen te blijven: met wie ga jij op avontuur?

Je bent als zelfstandige succesvoller wanneer je de juiste mensen om je heen verzamelt en op de juiste manier met ze communiceert. Ook word je succesvoller naarmate je beter weet welke taken je zelf moet doen en welke taken je beter aan een ander over kan laten.In deze module leer je wat je beter kunt uitbesteden en wat niet. Ook leer je hoe je de mensen om je heen zo kunt kiezen, dat je een krachtig en veelzijdig team om je heen verzamelt.
Tot slot wordt het onderwerp netwerken behandeld. Het woord zegt het al: netwerken is net werken. Maar hoe doe je dat op een leuke en vooral effectieve manier? Rij (reis) met mij mee in de tuktuk dwars door Amersfoort en leer het!

Extra bonus: E-book “75 Netwerktips voor ondernemers die het verschil maken”

75 netwerktips voor ondernemers die het verschil maken

Klik hier om het E-book “75 Netwerktips voor ondernemers die het verschil maken” te downloaden.

Film 13: Timemanagement en planning (vergrendeld)
Met alles wat je tot nu toe gedaan hebt, heb je een super ondernemingsplan kunnen schrijven en kan je avontuur echt gaan beginnen. Ook als je al feitelijk gestart bent, zal je op basis van al je opgedane kennis veel krachtiger en met meer zelfvertrouwen kunnen doorpakken. Het zal ook betekenen dat er van alles op je pad gaat komen. Dan is het goed om vast te houden aan je planning en ervoor te zorgen dat je productief blijft. Maar hoe doe je dat?

In deze module laat ik je zien hoe je je productiviteit in stand houdt en kan verhogen. En, je staat voor een nieuw begin, een nieuwe start, een nieuw avontuur. Daar hoort ook bij dat je misschien wel afscheid moet nemen van je oude omgeving of oude gewoontes. Maar hoe doe je dat?

De film is gemaakt met dank aan en met medewerking van de Rotterdamse metro (RET).

Film 14: De start van het avontuur! (vergrendeld)
Je bent een poos bezig geweest met je de voorbereiding, maar nu is het zover: je gaat echt van start! Wij hebben deze start en reis symbolisch verfilmd: we gaan letterlijk op reis, per auto richting Frankrijk en later Corsica.

Voor jou kan het startpunt zijn dat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (als je dat nog niet gedaan had), het kan zijn dat je een nu die mailing hebt verstuurd voor je workshop, je website lanceert of je brochure/folder verspreid in de wijk. Wat het ook is, dit is een duidelijk punt: je bent gestart aan je ondernemersavontuur! Spannend! 🙂

Om je avontuur goed van start te laten gaan, deel ik in deze module 3 belangrijke inzichten met je, die mij tot nu toe altijd zeer goed hebben geholpen. Vertaal die inzichten naar je eigen situatie.

De film is gemaakt op weg naar Parijs.

Film 15: Cultuurshock en strategie (bonusfilm: beschikbaar!)
“Wat praten ze toch snel en onverstaanbaar, die Fransen! Ik heb op school Franse les gehad en ben er verschillende keren geweest, maar ik kan het nog steeds niet goed volgen. Het is druk in Parijs, het verkeer raast om me heen en ik loop een beetje als een kip zonder kop rond”.

Bovenstaand stukje is natuurlijk wat aangedikt, maar het illustreert mogelijk hoe jij je een beetje zou kunnen voelen nadat je je avontuur gestart bent. Alles is anders, je bent hartstikke druk en het loopt gewoon nog niet zoals je dacht dat het zou lopen. De klanten komen maar niet, je krijgt allerlei lastige vragen van je websitebuilder waar je niet zoveel raad mee weet en voordat je het weet sta je voor je eerste btw-aangifte.

HELP!

Je kunt die ‘cultuurshock’ de baas zijn en je bedrijf laten groeien door ervoor te zorgen dat je een strategie hebt. Op die manier hou je de regie over je bedrijf en zorg je ervoor dat je op Koers blijft naar je doel. Ik reik je in deze module drie cruciale strategieën aan, waarmee jij als zelfstandig ondernemer niet zonder kunt!

De film is gemaakt in Parijs.

Film 16: Kansen zien en omzet genereren (bonusfilm: beschikbaar!)
Je bent een aardig stuk op weg: je hebt de eerste klant binnen, je begint wat ondernemerservaring op te doen. Maar misschien blijf je opzien tegen het binnenhalen van klanten en dus van omzet. Verkoop en acquisitie zit nu eenmaal niet in je bloed. Maar ook hiervoor geldt: het is te leren! Ik geef je daarvoor eerst drie principes en daarna meer concrete tips over hoe je dit kan doen.

We maken daarbij gebruik van de parfummakers in de Franse stad Grasse. Hoe zijn zij erin geslaagd een tegenslag om te buigen naar een kans, waardoor Grasse uiteindelijk de parfumhoofdstad van de wereld werd? Wat kun jij als startend ondernemer van hen leren?

Film 17: Omgaan met verleidingen (vergrendeld)
Je bent op weg naar je doel en je doet allerlei nieuwe indrukken en ervaringen op. Je ontmoet nieuwe mensen, ziet kansen en je verdient geld. Maar het is ook spannend en misschien kom je wel eens in de verleiding om te blijven hangen na je eerste succes. Die tevreden klant, die opdracht die eigenlijk helemaal goed ging en niet zo moeilijk bleek te zijn. Verleidingen horen bij jouw reis als ondernemer. Ze kunnen leuk zijn, maar ook gevaarlijk.

Deze module helpt je om je bewust te zijn van de verleidingen waar je als startende ondernemer misschien wel voor het eerst mee te maken krijgt. En hoe ga je daarmee om? Ik reisde naar het ‘Mekka’ der verleiding, Monaco, om je vanaf daar mijn beste tips te geven!

Film 18: Tijd voor jezelf overhouden (vergrendeld)
Je avontuur is in volle gang. Je ontmoet nieuwe mensen, doet nieuwe ervaringen op en je ritme is totaal anders geworden. Je staat in je kracht en geniet van je ondernemersavontuur, maar in dit succes schuilt een gevaar. Het gevaar dat je jezelf voorbij loopt. Je moet pieken op het juiste moment, maar ondernemerschap is ook iets van de lange adem, alert zijn, er zijn voor je klanten. Hoe zorg je er voor dat je fit en gezond bent en blijft. En dat je je rust krijgt?

Ik reik je hiervoor drie mogelijkheden aan, waar ik zelf ook gebruik van maak. Kijk de film, maar lees vooral ook het e-book. Je hoeft het natuurlijk niet precies zo te doen. Vul het in op een manier die bij jou het beste past. Deze module maakten we op de ferry naar Corsica, het zonnetje scheen…

Film 19: Klanttevredenheidsonderzoek en omgaan met feedback (vergrendeld)
Voor je gevoel gaat het wel lekker en dan ineens begint het te knagen. Gaat het wel goed zo? Ben ik op de juiste weg? Je hoort om je heen van anderen dat ze succesvoller zijn dan jij, de opdracht die je graag wilde hebben, kreeg je niet en ineens ben je er niet zo zeker meer van dat die teksten op je website nog wel kloppen. Het lijkt erop dat je verdwaald bent…

Misschien ben je ‘in het echt’ ook wel eens verdwaald. Afhankelijk van waar je bent, is dat erg of minder erg. Ik verdwaal altijd in overdekte winkelcentra, maar dat is niet zo erg. Ik ben ook wel eens verdwaald op een 5.000 meter hoge berg. Dat was minder leuk. (de volledige anekdote hiervan is overigens terug te vinden in mijn boek Ondernemen is net reizen, blz. 161).

Ook als ondernemer kun je verdwalen. Maar in tegenstelling tot bij een ‘echte verdwaling’…

• Vragen we niet de weg, maar blijven we doormodderen tot het soms te laat is
• Blijven we alles alleen doen en
• Vergeten we op deze momenten juist extra goed voor onszelf te zorgen.

Hoe kun je gebruik maken van je klanten als je verdwaald bent? Hoe kunnen zij jou de weg wijzen?

In deze module verdwaal ik zelf in de Désert des Agriates…

Film 20: Omgaan met tegenslag (vergrendeld)
Verdwalen is niet leuk, maar stel dat je te maken krijgt met een echte tegenslag, net nu je zo dicht bij je doel komt. Dat is natuurlijk nog een stuk minder prettig.
Toch horen tegenslagen bij ondernemen. Ook al bereid je je reis nog zo goed voor, er kan altijd wel iets misgaan. Dat hoort bij het avontuur. En het vervelende is dat een tegenslag niet altijd jouw schuld hoeft te zijn, maar dat je wel met de gevolgen te maken krijgt.

Denk bijvoorbeeld aan een klant die niet betaalt omdat hij failliet gaat, een levering die niet op tijd is of een apparaat dat stuk gaat, zoals je harde schijf.

In de film die bij deze module hoort gaat mijn brommertje stuk. En ik was net zo lekker aan het crossen door het Corsicaanse landschap. Hoe ga ik om met deze pech en wat kun jij daarvan leren?

Film 21: Onzekerheid en doorzetten (bonusfilm: beschikbaar!)
Je reis verloopt goed, stukje bij beetje bereik je je subdoelen en daarmee komt je grote doel, je einddoel dichterbij. Ineens word je onzeker. Er komen allerlei vragen bij je naar boven. Wat als het niet goed gaat, wat als het wel goed gaat? Wat doe ik dan? Er is een grote groep mensen die ‘angst voor succes’ kennen. Dit in tegenstelling tot faalangst. Mensen met faalangst beginnen geen eens aan een avontuur, mensen met angst voor succes beginnen wel, maar durven het avontuur niet af te maken. Want… er is angst voor wat er dan allemaal op ze af zou kunnen komen.

Succesvolle ondernemers zijn doorzetters en dat vergt moed, vooral omdat je namelijk vaak niet weet wat er daarna op je af gaat komen. Ik reik je vijf stappen aan die je hierbij helpen. Ze helpen je ook tegen je onzekerheid en geven je de kracht om door te zetten naar het laatste stukje van je huidige reis, op weg naar je doel!

Deze module is opgenomen in een dal bij het Corsicaanse plaatsje Moltifao. Hoe komen we die rivier nou over? (en nee, er is geen brug 🙂

Film 22: Het bereiken van je doel! (bonusfilm: beschikbaar!)
Je staat op het punt je doel te halen. Dit is het moment van het ultieme doen! Zo belangrijk bij ondernemen: voorbereiden, plannen en zelfs de reis is leuk, maar als je echt resultaat wilt halen, echt succesvol wilt zijn, zal je moeten zweten! En je reis afmaken. Alle eventuele mitsen en maren kun je thuis laten, ‘travel light’. En help elkaar in je team. De laatste loodjes wegen – soms letterlijk – het zwaarst.

Het bereiken van de top, jouw doel, is iets magisch. Vanaf die top heb je een prachtig uitzicht.
Deze film duurt wat langer dan je misschien inmiddels gewend ben. We filmden de beklimming van de Monte Cinto, de hoogste berg van Corsica!

Film 23: Het vieren van je succes! (vergrendeld)
Daar mag je als zelfstandig ondernemer super trots op zijn. Het getuigt van doorzettingsvermogen, lef, improvisatietalent en … ondernemerschap. Het is nu aan jou om jezelf te belonen.

En het is misschien ook een bitterzoet gegeven: al die tijd werkte je aan je doel en dat heb je nu bereikt.
Wat nu? Deze module geeft antwoord op de vragen die er in deze fase bij je opkomen. Rust uit aan de rand van het zwembad en geniet…

Film 24: Souvenirs en evaluatie (bonusfilm: beschikbaar!)
Dit is de laatste module van De Startersacademie. Er is nog één les die ik je mee wil geven om af te sluiten. Die les gaat over souvenirs. Bij elke reis horen souvenirs, ook bij de reis die jij als ondernemer het afgelopen jaar hebt afgelegd. En souvenirs hebben een functie. Ze zijn niet alleen leuk om naar te kijken of om even aan dat leuke of spannende moment te denken. Souvenirs heb je straks nodig bij het vervolg van je reis. Als motivatie voor jezelf en misschien wel als inspiratie voor andere ondernemers en klanten.

Hoe verzamel je je souvenirs en hoe kun je ze gebruiken om je bedrijf nog verder te laten groeien?

Deze laatste module is opgenomen in de meest zuidelijke stad van Corsica: het prachtige Bonifacio.