Meer omzet door een perfecte klantervaring. Hoe bereik je dat? Pak eens een terrasje onder werktijd en let goed op! Maandag 3 juli werd weer de Terras Top 100 door Misset Horeca bekendgemaakt. Waar let de jury op? En – in dit blogartikel: hoe kun jij dit vertalen naar je eigen bedrijf (ook toepasbaar als jij geen horecaondernemer bent).
5 tips voor meer omzet door een perfecte klantervaring
Misset Horeca heeft de juryleden geïnterviewd en hen gevraagd waar zij op letten bij het bepalen van de winnaar. Wil jij dat specifieke artikel zelf lezen, dan kun je dat hier downloaden. Ik heb dat gedaan en voor jou een vertaalslag gemaakt: hoe kun jij hiervan leren, ook als je geen horecaondernemer bent?
Deze 5 tips voor meer omzet door een perfecte klantervaring volgen in willekeurige volgorde: wat mij betreft zijn ze even belangrijk. Kijk jij vooral hoe jij ze kunt toepassen voor jouw eigen bedrijf.
Tip 1: Zorg altijd voor een topervaring
Wat je ook doet, wat voor bedrijf je ook hebt: zorg altijd voor een topervaring. Je krijgt meer omzet door een perfecte klantervaring. Jouw klanten willen waar voor hun geld. Natuurlijk lever je waar ze voor betalen, maar hoe kun je ervoor zorgen dat je iets extra’s doet? De ‘wow’-factor? Dit wordt ook wel ‘overdelivery’ genoemd. Zorg ervoor dat jouw klanten iets positiefs hebben om ‘over te praten’. Ik geef een voorbeeld: stel dat je een garagebedrijf hebt. Hoe zou het zijn om elke auto die je gerepareerd hebt even door de wasstraat te rijden? Als je een deal maakt met de wasstraat kost dat je misschien € 5,- per auto… maar wat levert dat wel niet op aan goodwill en mond op mond reclame?
Tip 2: Gastvrijheid door medewerkers
In de horeca het allerbelangrijkst: gastvrijheid door de medewerkers. Je wilt je klanten het gevoel geven dat ze welkom en speciaal zijn. En dat moet je ook doen als je geen horecaondernemer bent of geen medewerkers hebt! Juist als je je eigen bedrijf hebt, ben jij zelf het visitekaartje. Leg je klanten in de watten, toon oprechte interesse en wees flexibel. Deze ‘gastvrijheid’ zorgt ervoor dat klanten graag bij jou terugkomen.
Tip 3: Nette, verzorgde indruk
Niemand wil graag een slonzige ober aan zijn tafel. Of een volle stinkende asbak of andere resten van de vorige gasten terwijl je aan je tafeltje schuift. Je terras moet spik en span zijn. Maar ook als je geen terras hebt, moet jouw bedrijf er netjes uitzien: je website moet er verzorgd uitzien en als je mensen ontvangt op kantoor of thuis, moet je een professionele uitstraling laten zien. Hou het opgeruimd en besteed ook aandacht aan je kleding en je schoenen.
Tip 4: Check social media
Wanneer je in de horeca werkzaam bent, is het van belang dat je op social media in de gaten houdt wat erover je gezegd en geschreven wordt. Hoe scoor je op sites als IENS en Tripadvisor? Maar ook buiten de horeca is het van belang dat je dit regelmatig checkt. Google af en toe op je bedrijfsnaam (of je eigen naam) en kijk wat er naar voren komt. Natuurlijk is het het beste wanneer je zelf hierin stuurt: vraag tevreden klanten om een testimonial of referentie. Op deze manier krijg jij meer omzet door een perfecte klantervaring.
Tip 5: Altijd aanspreekbaar voor de klant
Hoe irritant is het om op een terrasje te zitten en dan moeite te moeten doen om de aandacht van de bediening te krijgen? Als klant wil je opgemerkt worden, je wilt dat het makkelijk is om contact te leggen. Hoe makkelijk is dat voor jouw klanten? Ben jij goed bereikbaar per telefoon en hoe handel jij je e-mails af? Onthoud dit goed: als een potentiële klant drie bedrijven benadert met een vraag en twee ervan reageren laat, onvolledig of helemaal niet… wie krijgt dan de opdracht? Het is de laatste tip maar zeker niet de minste: als jij niet of niet goed aanspreekbaar (bereikbaar) bent voor een klant, loop je omzet mis.
Met welke van de bovenstaande tips ga jij aan de slag en natuurlijk... hoe dan? Deel het alsjeblieft in het commentaarveld hieronder, dan kunnen we van elkaar leren.
P.S.: Bij deze stel ik mijn ‘terras’ ook voor jou open. Kom gerust een keer een kop koffie of thee bij mij drinken, waarbij we een uurtje sparren over jouw bedrijf. Neem contact met me op, dan maken we een afspraak!
Hallo Oscar,
Ik denk dat ik het wel goed doe met deze tips. Maar ik kan wel nog meer testimonials vragen!
Daar ga ik mee beginnen.
Hoi Anneke, dank je voor je reactie. Meteen beginnen… Supergoed van je, succes!