De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Meer omzet door een perfecte klantervaring: 5 tips

door Oscar Bulthuis 2 Reacties

meer omzet door een perfecte klantbelevingMeer omzet door een perfecte klantervaring. Hoe bereik je dat? Pak eens een terrasje onder werktijd en let goed op! Maandag 3 juli werd weer de Terras Top 100 door Misset Horeca bekendgemaakt. Waar let de jury op? En – in dit blogartikel: hoe kun jij dit vertalen naar je eigen bedrijf (ook toepasbaar als jij geen horecaondernemer bent).

 

5 tips voor meer omzet door een perfecte klantervaring

Misset Horeca heeft de juryleden geïnterviewd en hen gevraagd waar zij op letten bij het bepalen van de winnaar. Wil jij dat specifieke artikel zelf lezen, dan kun je dat hier downloaden. Ik heb dat gedaan en voor jou een vertaalslag gemaakt: hoe kun jij hiervan leren, ook als je geen horecaondernemer bent?

Deze 5 tips voor meer omzet door een perfecte klantervaring volgen in willekeurige volgorde: wat mij betreft zijn ze even belangrijk. Kijk jij vooral hoe jij ze kunt toepassen voor jouw eigen bedrijf.

Tip 1: Zorg altijd voor een topervaring

Wat je ook doet, wat voor bedrijf je ook hebt: zorg altijd voor een topervaring. Je krijgt meer omzet door een perfecte klantervaring. Jouw klanten willen waar voor hun geld. Natuurlijk lever je waar ze voor betalen, maar hoe kun je ervoor zorgen dat je iets extra’s doet? De ‘wow’-factor? Dit wordt ook wel ‘overdelivery’ genoemd. Zorg ervoor dat jouw klanten iets positiefs hebben om ‘over te praten’. Ik geef een voorbeeld: stel dat je een garagebedrijf hebt. Hoe zou het zijn om elke auto die je gerepareerd hebt even door de wasstraat te rijden? Als je een deal maakt met de wasstraat kost dat je misschien € 5,- per auto… maar wat levert dat wel niet op aan goodwill en mond op mond reclame?

Tip 2: Gastvrijheid door medewerkers

In de horeca het allerbelangrijkst: gastvrijheid door de medewerkers. Je wilt je klanten het gevoel geven dat ze welkom en speciaal zijn. En dat moet je ook doen als je geen horecaondernemer bent of geen medewerkers hebt! Juist als je je eigen bedrijf hebt, ben jij zelf het visitekaartje. Leg je klanten in de watten, toon oprechte interesse en wees flexibel. Deze ‘gastvrijheid’ zorgt ervoor dat klanten graag bij jou terugkomen.

Tip 3: Nette, verzorgde indruk

Niemand wil graag een slonzige ober aan zijn tafel. Of een volle stinkende asbak of andere resten van de vorige gasten terwijl je aan je tafeltje schuift. Je terras moet spik en span zijn. Maar ook als je geen terras hebt, moet jouw bedrijf er netjes uitzien: je website moet er verzorgd uitzien en als je mensen ontvangt op kantoor of thuis, moet je een professionele uitstraling laten zien. Hou het opgeruimd en besteed ook aandacht aan je kleding en je schoenen.

Tip 4: Check social media

Wanneer je in de horeca werkzaam bent, is het van belang dat je op social media in de gaten houdt wat erover je gezegd en geschreven wordt. Hoe scoor je op sites als IENS en Tripadvisor? Maar ook buiten de horeca is het van belang dat je dit regelmatig checkt. Google af en toe op je bedrijfsnaam (of je eigen naam) en kijk wat er naar voren komt. Natuurlijk is het het beste wanneer je zelf hierin stuurt: vraag tevreden klanten om een testimonial of referentie. Op deze manier krijg jij meer omzet door een perfecte klantervaring.

Tip 5: Altijd aanspreekbaar voor de klant

Hoe irritant is het om op een terrasje te zitten en dan moeite te moeten doen om de aandacht van de bediening te krijgen? Als klant wil je opgemerkt worden, je wilt dat het makkelijk is om contact te leggen. Hoe makkelijk is dat voor jouw klanten? Ben jij goed bereikbaar per telefoon en hoe handel jij je e-mails af? Onthoud dit goed: als een potentiële klant drie bedrijven benadert met een vraag en twee ervan reageren laat, onvolledig of helemaal niet… wie krijgt dan de opdracht? Het is de laatste tip maar zeker niet de minste: als jij niet of niet goed aanspreekbaar (bereikbaar) bent voor een klant, loop je omzet mis.

Met welke van de bovenstaande tips ga jij aan de slag en natuurlijk... hoe dan? Deel het alsjeblieft in het commentaarveld hieronder, dan kunnen we van elkaar leren.

P.S.: Bij deze stel ik mijn ‘terras’ ook voor jou open. Kom gerust een keer een kop koffie of thee bij mij drinken, waarbij we een uurtje sparren over jouw bedrijf. Neem contact met me op, dan maken we een afspraak!

Categorie: omzet verhogen Tags: omzet verhogen, succesvol ondernemen

Reacties

  1. Anneke zegt

    3 juli 2017 om 16:19

    Hallo Oscar,

    Ik denk dat ik het wel goed doe met deze tips. Maar ik kan wel nog meer testimonials vragen!
    Daar ga ik mee beginnen.

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      3 juli 2017 om 16:49

      Hoi Anneke, dank je voor je reactie. Meteen beginnen… Supergoed van je, succes!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top