De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Kleuren maken de succesvolle ondernemer!

door Oscar Bulthuis 7 Reacties

succesvolle ondernemerHoe kleedt een succesvolle ondernemer zich? Anno 2017 dragen weinig ondernemers nog een driedelig pak. Veel bedrijven voeren tegenwoordig minder strikte regels omtrent bedrijfskleding dan bijvoorbeeld tien jaar geleden het geval was. Voor ondernemers is dit niet anders. Ondernemers kleden zich tegenwoordig vaker in casual en smart-casual outfits, waarbij uitvoerig gebruikt wordt gemaakt van verschillende kleuren. Echter, hoe kun je met een casual outfit toch voor een professionele uitstraling zorgen? Ik vroeg het aan Robin Hendriks van Schulte Herenmode. Die heeft er meer verstand van dan ik 🙂

 

Welke kleuren maken een succesvolle ondernemer van je?

Ongeacht je outfit, ontstaat een professionele uitstraling pas echt wanneer je let op het juiste kleurgebruik. Denk daarom als succesvolle ondernemer goed na over welke kleding je draagt en vooral dus welke kleuren. Iedereen maakt onbewust associaties met kleuren. Zo worden er eigenschappen aan kleuren verbonden. Begin daarom eens met nadenken over welke eigenschappen jij wilt uitstralen.

Uiteraard wil je jezelf van je beste kant laten zien. Of je nou een salesgesprek hebt of een financieringsgesprek bij de bank. Een professionele uitstraling is een vereiste om een succesvolle ondernemer te worden.

Stap 1: Begin met het vinden van de juiste dresscode

De eerste stap is het vinden van een geschikte outfit die past bij de gelegenheid waarvoor je jezelf wilt kleden. Je vindt de juiste dresscode door te bepalen wat het imago van je bedrijf is: wat wil je uitstralen?

Je bent als ondernemer zelf het visitekaartje van je bedrijf. Kleed jezelf hier ook naar. Hoe wil je dat anderen over jouw bedrijf denken? Wil je dat anderen jouw bedrijf zien als een moderne- of als traditionele organisatie? Wil je deskundigheid (autoriteit) uitstralen, of vooral toegankelijkheid?

Voor een moderne en vlotte organisatie (denk aan een marketingbureau, ICT bedrijf, etc) is het bijvoorbeeld tegenwoordig normaal om een spijkerbroek te dragen. Als je een advocatenkantoor hebt kies je echter weer voor een pantalon, in combinatie met overhemd en colbert. Ben je coach, dan mag het juist ook wat minder formeel.

Stap 2: Het imago van het andere bedrijf / je klant

Natuurlijk is het belangrijk dicht bij jezelf te blijven, maar ook is het nodig om je bewust te zijn waar je naar toe gaat. Welk imago heeft het bedrijf waarmee je zaken doet? Als dit bijvoorbeeld een financiële instelling is kun je wellicht beter kiezen voor een kostuum, terwijl je bij een productiebedrijf goed wegkomt met een spijkerbroek en een overhemd.

Als je nog geen goed beeld hebt van het imago van het andere bedrijf, kun je naar recente media-uitingen van het bedrijf kijken. Wellicht zijn er foto’s van personeelsleden of de directeur te vinden op internet. Hierdoor kun je een goed beeld van de bedrijfscultuur krijgen.

Bepaal goed welk imago je als bedrijf wilt uitstralen en welke imago het andere bedrijf uitstraalt. Vervolgens is het kunst om hier een gulden middenweg in te vinden. Als men bij het bedrijf in kwestie normaal gesproken een pak draagt en je zelf meestal in spijkerbroek loopt, kun je kiezen voor een katoenen broek in combinatie met een overhemd colbert.

Bij bedrijven met dezelfde cultuur als jouw onderneming is de kledingkeuze natuurlijk snel gemaakt.

Stap 3: De juiste kleur van je outfit

Dan de kleur. Wat wil je uitstralen?
Denk eerst na over welke eigenschappen je uit wil stralen. Onbewust maakt iedereen namelijk associaties met kleuren. De manier waarop anderen jou inschatten wordt dus voor een groot deel bepaald door de kleuren die je draagt.

Veilige kleuren
Veel mensen kiezen bij een zakelijk outfit voor een veilige kleur. Dit zijn kleuren zoals donkerblauw en donkergrijs. Deze kleuren worden vooral geassocieerd met zakelijkheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Allemaal prettige associaties. Omdat de meeste mensen voor deze kleuren kiezen zal je jezelf echter niet onderscheiden met veilige kleuren.

Minder veilige kleuren
Indien de situatie het toelaat zou je ook kunnen kiezen voor meer opvallende kleuren. Vanzelfsprekend vallen deze in de “minder veilige kleuren” categorie. Kleuren die in deze categorie vallen zijn onder andere groen, bruin, rood en zwart.

Groen staat voor jeugdigheid, eerlijkheid en stabiliteit. Bruin staat voor mannelijkheid en geborgenheid. Bruin brengt echter ook negatieve associaties met zich mee. Zo wordt deze kleur ook met ouderdom geassocieerd. Met rood straal je passie en energie uit, maar je kunt ook agressief en dominant overkomen. Draag daarom niet teveel rode kleding over elkaar.

Een andere minder veilige kleur is zwart. Zwart wordt geassocieerd met autoriteit en klasse. Zwart is echter een kleur die snel de aandacht trekt. Het is echter niet wenselijk dat er teveel aandacht wordt gevestigd op je kleding. Donkergrijs is een geschikt alternatief voor zwart. Grijs is minder aanwezig dan zwart en is gemakkelijk te combineren met andere kleuren.

Onveilige kleuren

Uiteraard zijn er ook kleuren die je beter kunt vermijden. Deze kleuren kunnen weliswaar positieve associaties oproepen, maar roepen minstens net zoveel negatieve associaties op.
Zo staat paars bijvoorbeeld voor creativiteit, maar wordt deze kleur ook als shockerend gezien.
Oranje wordt geassocieerd met enthousiasme, maar ook met nervositeit. De kleur geel staat voor intelligentie, maar ook voor onbetrouwbaarheid.

De onderstaande tabel creëert een volledig overzicht in kleuren en bijbehorende associaties.

kleurassociaties bij succesvolle ondernemer

(deze tabel is gemaakt door Robin Hendriks van Schulte Herenmode)

En nu de hamvraag: nu jij dit gelezen en gezien hebt: Ben je nog blij met jouw kleding- en kleurkeuze of ga je iets veranderen? Ik kijk in elk geval vanaf nu bewuster naar wat ik wil uitstralen bij een zakelijke afspraak en welke kleur daarbij het beste past.

P.S.: Wil je ook een succesvolle ondernemer worden? Kom dan in jouw favoriete kleding naar onze eerstvolgende training op 24 november in Utrecht. Meer klanten, meer omzet! In samenwerking met FNV Zelfstandigen. Zie hier voor meer informatie.

Categorie: omzet verhogen, succesvol beginnen Tags: kleurassociaties, succesvol ondernemen, succesvolle ondernemer

Reacties

  1. Anneke zegt

    30 oktober 2017 om 18:27

    Ik ben begonnen in de fysiotherapie en ik heb de witte jas destijds al heel snel opgeborgen, omdat ik toen al veel met kinderen werkte.
    Ik draag nu als ontspanningstherapeut vooral kleding waar ik mijzelf prettig bij voel. Informeel en aardse kleuren, warme kleuren. tegelijkertijd netjes en hygiënisch (gemakkelijk te wassen).
    Als ik ga netwerken kleed ik me meestal wat formeler.

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      1 november 2017 om 09:15

      Dank je Anneke. Oké, jij stemt dus je kleding af op je doelgroep, heel goed!

      Beantwoorden
  2. Moniek zegt

    31 oktober 2017 om 08:18

    En als vrouw? Kleurenadvies is hetzelfde. Echter; roklengte, korte – lange mouw, jurk of broek, hakken of plat…

    Er zijn echt vrouwelijke ondernemers! 🙂

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      1 november 2017 om 09:13

      Die zijn er zeker Moniek! Ik zal Robin Hendriks vragen of hij hier ook iets over kan zeggen!

      Beantwoorden
  3. Mathilde zegt

    1 november 2017 om 09:14

    Aanvulling, maar bovenal aanrader: ik heb ooit (lang geleden en uit nieuwsgierigheid) door een kleurenconsulent een kleurenanalyse laten uitvoeren. Tijdens zo’n analyse wordt bepaald of je een lente-, zomer-, herfst- of wintertype bent. Door deze typering wordt duidelijk welke (kleding-)kleur TINTEN JOU het best tot je recht doen komen. Het gaat dus niet alleen om b.v. de kleur grijs, maar om welke tint grijs. Mits goed uitgevoerd, kun je van zo’n analyse erg veel profijt hebben. Bij een goede kleur-consulent(e) krijg je met een beetje geluk ook nog een stijladvies (en advies over make-up).

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      1 november 2017 om 09:18

      Dank je Mathilde, goede tip! Voor degenen die hier meer over willen weten: kijk een op http://kleuruniek.nl/index.php?frm=home van Nanda Otten.

      Beantwoorden
      • Nanda Otten zegt

        2 november 2017 om 12:19

        Dank je wel, Oscar, voor het noemen van mijn naam. Zoals Mathilde zegt heb je veel profijt van een kleurenanalyse. Door de juiste kleuren te dragen gaat de aandacht naar jou als persoon, en leidt de kleur van je kleding niet af.
        Wat niet besproken is in dit artikel, maar wel van groot belang is voor je uitstraling, is hoeveel contrast je in je kleding draagt. Een donker antraciet colbert met een helder wit overhemd straalt meer autoriteit uit, dan dat je dit colbert combineert met een midden of licht blauw overhemd. In dat laatste voorbeeld kom je toegankelijker over. Bij een kleur- en stijladvies voor ondernemers geef ik ook hierover adviezen: wat is het mooiste contrast bij jou persoonlijk, maar ook wat wil je uitstralen met je bedrijf en welk contrast past daarbij.

        Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top