Ondernemen draait om winnen. Winnen? Ja, winnen. Wij Nederlanders zijn eigenlijk niet zo heel erg bezig met winnen. We hebben het goed en velen van ons leven en werken dan ook om vooral niet te verliezen wat ze hebben. Ik ken in mijn naaste omgeving genoeg voorbeelden van mensen die op safe spelen. Zij werken en leven om te behouden wat ze hebben. Is daar iets mis mee?
In mijn ogen: ja. Daar is iets grondig mis mee. Je doet jezelf en anderen te kort door niet het maximale uit je leven of je bedrijf te halen. Maar hoe doe je dat, hoe kies je daar de juiste strategie voor? In het vorige blog gaf ik aan dat ik schaakles geef op de lagere school. En in dit spelletje zitten nogal wat ondernemerslessen verborgen. En ik hou van simpel, als je deze strategie - die bestaat uit 3 stappen - begrijpt en inzet, ga jij winnen!
En wederom, je hoeft geen schaker te zijn om dit artikel te begrijpen. Wel een ondernemer die graag wil winnen!
Beginspel, middenspel, eindspel: zaaien – verzorgen - oogsten
Een potje schaak heeft grofweg drie fases: begin, midden en eind. Je moet ervoor zorgen dat je de juiste zetten doet, die bij die fase horen. Sterk aanvallende zetten in de beginfase zijn misschien stoer, maar verzwakken je positie waardoor je er in het middenspel last van hebt. Als je dan tegen een goede schaker speelt, verlies je. Ook ondernemen kent deze fases: zaaien – verzorgen – oogsten.
Beginspel: zaaien
Zorg dat je goed zaait als ondernemer. En bij zaaien hoort ook het land bewerken voordat je gaat zaaien. Ken je omgeving, ken je markt. Weet welke grond vruchtbaar is en welke niet. Daartoe doe je marktonderzoek. Met andere woorden: maak niet te fout te snel met je product en de marketing bezig te zijn, voordat je goed en wel weet waar je kansen liggen.
Middenspel: verzorgen
In het middenspel draait het bij schaken om aanvallen (en verdedigen). Je hebt je stukken op de juiste positie gezet (goede positionering) en je kunt de aanval inzetten. Bij ondernemen is dit de fase waar je je richt op de marketing. Wat zijn jouw sterke kanten, hoe stel je je op in de markt? Welke boodschap ga jij uitzenden? En… hoe reageer jij op de markt? De markt bestaat niet alleen uit klanten, ook je concurrenten en mogelijke samenwerkingspartners lopen er rond. In een woord: je richt je nu op de marketing van je product of dienst. Maar wat is dat eigenlijk?
“Marketing is alles wat je doet om de verkoop van je
producten of diensten te bevorderen.”
Als je het goed speelt, hoef je je na het zaaien alleen nog maar met de marketing bezig te houden, voordat je kunt gaan oogsten.
Eindspel: oogsten
Na een goede marketing schieten de klanten uit de grond als paddenstoelen in een vochtig bos! Schakers die het middenspel goed hebben gespeeld, winnen. Veel ondernemers maken de fout te snel te willen oogsten, of anders gezegd: te snel te willen verkopen. Misschien heb je wel eens gehoord van het principe: know – like – trust. Of ‘geef eerst’. Klanten willen je eerst leren kennen (dat kun je bereiken door ze bijvoorbeeld iets te geven). Daarna gaan ze je ‘leuk’ vinden en nog later vertrouwen. Je moet jezelf dus eerst bewijzen, want pas daarna, wil een klant iets van je kopen.
Let de komende tijd eens op de manier waarop je zelf kiest om iets wel of niet te kopen. En let eens op marketingcampagnes van grote en kleine bedrijven. Wat doen ze goed? En wat niet? Je kunt daar als ondernemer veel van leren. Natuurlijk ben ik benieuwd naar krachtige voorbeelden van hoe het wel of juist niet moet.
Deel je voorbeelden hieronder zodat meer ondernemers hier ook van kunnen leren!
Als dank stuur ik je mijn e-book ‘Marktonderzoek’ dat je om een eenvoudige, maar effectieve manier helpt met het verkennen van jouw omgeving, zodat je daar je positionering op kunt baseren.
PS: And the winner is…
Drie weken geleden deed ik zelf marktonderzoek en beloofde een jaarabonnement op De Startersacademie te verloten onder de mensen die mij zouden helpen. Gisteren is er geloot...
And the winner is: Annemieke Korver, haar website www.anneau1989.com
Gefeliciteerd! Zet je bedrijf op de kaart, Annemieke!
Geef een reactie