De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Hoe lekkere broodjes je omzet verhogen

door Oscar Bulthuis 1 Reactie

 

Hoe kun je je omzet verhogen? Het is de nummer 1 vraag van elke ondernemer, niet alleen van de starters. Het antwoord ligt letterlijk voor je op je bord. In dit blog leg ik je uit hoe je net als de Lidl ervoor kunt zorgen dat de klanten blijven komen!

 

Je omzet verhogen doordat je meer klanten hebt.

Voor degenen die het niet weten: ik woon in Huizen en in Huizen heeft de Lidl haar hoofdkantoor. En natuurlijk hebben zij naast dit kantoor een supermarkt waar klanten hun boodschappen kunnen doen. 600 meter naar het zuiden zit de Albert Heijn en 600 meter naar het westen zit de Boni.

Het was zaterdag en ik moest nog een paar boodschappen doen. En ik ging naar de Lidl. Waarom? Omdat die van die lekkere broodjes hebben, voor heel weinig geld. Bij de Albert Heijn en de Boni zijn die broodjes iets duurder en minder lekker. En je kunt ze zelf pakken, wat leuk is om te doen.

De Lidl krijgt dus een hogere omzet, omdat meer mensen daar hun broodjes kopen.

Ik geef je nog een voorbeeld: bij de Hema en de Ikea kun je voor een euro een ontbijtje scoren. Ook deze bedrijven verhogen hun omzet door heel goedkoop, en heel laagdrempelig een product aan te bieden.

Maar… ik hoor je denken… ze verdienen toch helemaal niet veel aan die broodjes of dat ontbijt?
Dat klopt!
Maar waarom doen ze het dan?

Meer omzet per klant

Het goedkoop aanbieden van broodjes of een ontbijt trekt klanten aan. En die klanten kopen in de regel niet alleen maar een broodje. Ze doen ook de rest van hun boodschappen daar. En daar zit het daadwerkelijke verdienmodel van de Lidl. Ze zouden bij wijze van spreken die broodjes ook gewoon kunnen weggeven: ze verdienen op de rest van de verkopen.

De broodjes smaakten lekker, maar hoe kun jij dit nu toepassen en zo je omzet verhogen?

Business model: front end en back end

Allereerst: de termen front end en back end komen eigenlijk uit de ICT. Met de front end wordt bedoeld alles wat je als ‘gebruiker’ ziet van een website of een bepaalde applicatie. Met de back end wordt bedoeld alles wat er ‘achter de schermen’ voor nodig is om het systeem te laten draaien.

Er is echter ook een business model dat zo heet. En dat steekt anders in elkaar. Dit business model bestaat uit twee stappen, die jou helpen je omzet te verhogen. De eerste stap is alleen maar gericht op het krijgen van meer klanten of – zo je wilt - meer bezoekers naar je website of je winkel. Deze stap is dus niet gericht op het daadwerkelijk verdienen van geld, al kan dat eventueel wel. Het is een laagdrempelige manier om klanten aan te trekken. Voorbeelden hiervan zijn dus de broodjes van de Lidl, het ontbijtje van de Hema, maar ook de gratis downloads van de films op mijn site.

Maar wat dacht je van ‘woensdag gehaktdag’, een complete APK-keuring van € 19,95 bij KwikFit of de verschillende acties van Groupon? Het zijn allemaal voorbeelden van bedrijven die begrijpen dat je meer klanten binnenhaalt door laagdrempelig iets aan te bieden.

Wat kan jij doen om meer klanten aan te trekken? Wat kan jij doen om meer traffic (bezoekers) naar je website te krijgen?

De Back End

De Back End is de plek waar het echte geld verdiend wordt. Je hebt nu de klanten ‘in je winkel’ of de bezoekers op je website en nu kun je je omzet verhogen door hen je duurdere producten aan te bieden, of beter gezegd, de producten die de eigenlijke kern van je bedrijf vormen. Voor de Lidl zijn dat alle andere supermarktartikelen, voor de Ikea zijn dat woonaccessoires en voor de Kwik-fit zijn dat alle reparaties die voortvloeien uit de APK-keuring die ze doen. Want natuurlijk vinden ze altijd wat. Daarmee verdienen ze in een klap hun front end terug.

De front end (wat het ook is) is dus niet meer dan een marketingtool. De broodjes van de Lidl zijn dus eigenlijk helemaal geen producten voor hen om geld op te verdienen, ze zetten ze in als marketingtool (waar klanten overigens ook nog voor betalen!). Is dat niet prachtig? Je klanten betalen mee aan jouw marketing!

Bonustip:
Hoe zou je jou business model meer kunnen gieten in een ‘Frond End – Back end’ model?
Zet gewoon de eerste stap en kijk wat voor jou werkt en wat niet werkt.

Succes!

p.s.: Mocht je vragen hebben, stel ze dan in het reactieveld hieronder, dan denk ik met je mee!

Categorie: omzet, omzet verhogen Tags: omzet verhogen

Reacties

  1. Maarten Beernink zegt

    4 november 2015 om 14:09

    Mooie vergelijking met de (lekkere!) broodjes van de Lidl en je website. Ik denk dat deze broodjes net zo goed werken als het weggeven van een e-book. Maar dan moet het wel een ‘lekker’ e-book zijn. Bedankt weer voor dit inzicht.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top