De afgelopen Paasdagen heb ik geloof ik bij elkaar wel 15 eieren gegeten en er nog veel meer gepeld. En ineens zag ik dit ei. Ik weet niet wat precies de ‘wetenschappelijke’ verklaring is van al die deuken, maar ik vond het bijzonder. Dit ei onderscheidde zich van alle anderen, terwijl het van binnen hetzelfde was. En het deed wat een ei moet doen met de Pasen: lekker smaken. Maar het zette mij ook aan het denken: er zijn zoveel ZZP-ers die ‘hetzelfde’ doen. Hoe kun je je onderscheiden als ZZP-er?
Onderscheiden als ZZP-er: belangrijk, maar overdrijf niet!
Voordat ik je een paar tips geef om je te onderscheiden als ZZP-er: eerst een waarschuwing vooraf. Je moet het niet overdrijven. Het is belangrijk dat de klant ziet dat jij ‘ anders’ bent, maar hij of zij moet nog wel snappen wat je doet. Met andere woorden: het ei op de foto is nog wel duidelijk herkenbaar als ei. Het is voor klanten belangrijk dat jij wel de kenmerken hebt van waar hij of zij naar op zoek is. Als je masseert, noem jezelf dan een masseur, niet een kneedkundige. Ben je tekstschrijver, noem jezelf dan geen taalkunstenaar. Het lijkt voor de hand liggend, maar in de drang om zichzelf te onderscheiden maken veel starters deze fout. Creativiteit is goed, maar overdrijf niet: je klant moet wel snappen wat jij voor hem of haar kunt betekenen.
Onderscheiden op uurtarief?
In gesprekken die ik met starters heb, komt meestal naar voren dat het uurtarief een handig middel is om de concurrentie aan te gaan. Een manier dus om je te onderscheiden als ZZP-er. Pas hiermee op! Het gevaar is namelijk dat je te weinig marge hebt en dat je klanten niet bereid zijn meer te betalen voor een vervolgklus, omdat je je te sterk op je prijs hebt geprofileerd. Zie eventueel ook het blog “Uurtarief berekenen, hoe doe je dat?” om hier op de juiste manier mee om te gaan. Natuurlijk is het zo dat prijs een belangrijke factor kan zijn om je te onderscheiden. Als jij echt slimmer of efficiënter werkt dan je concurrent, is dit zeker een manier om klanten binnen te halen. Ga echter niet onder je kostprijs werken.
Zoek het in iets extra’s
Klanten vinden het leuk wanneer jij iets extra’s voor ze doet of wanneer jij anders bent dan je concullega’s. Op deze manier blijft jouw dienstverlening bij ze hangen en gaan ze je mogelijk aanbevelen aan anderen. Kijk dus goed om je heen wat anderen doen en bedenk iets wat zij niet doen. Ik geef een voorbeeld.
Stel je hebt een garagebedrijf. Natuurlijk zorg je ervoor dat je de auto van je klant goed repareert. Dat is de dienstverlening die je klant verwacht. Maar je kunt ook – als extra service – de auto even door de wasstraat rijden, zodat die glimt en blinkt als de klant hem komt halen. Heee, dat had hij niet verwacht! De kosten voor zo’n wasbeurt zullen laag zijn, wellicht kun je nog een deal sluiten met de wasstraat (dat zij bijvoorbeeld een stempelkaart in de auto mogen leggen, waarvan de eerste stempel al gezet is). Op deze manier ontstaat er een win-win. Wees creatief en betrek eventueel andere – aanverwante bedrijven – in je ‘bonus’.
Samenwerken is ook onderscheiden
In aanvulling op het voorbeeld van de garage: je kunt je ook onderscheiden als ZZP-er door te gaan samenwerken met andere ZZP-ers. De masseuse kan alleen een praktijk beginnen, maar kan ook samenwerken met een kapster, een pedicure/manicure en een schoonheidsspecialiste. Je blijft zelfstandig, maar je onderscheid je van je ‘concullega’ masseuse doordat jouw klanten andere behandelingen in een moeite door kunnen krijgen. One-stop shopping als het ware.
Je ziet het, met een beetje creativiteit is het heel goed mogelijk je te onderscheiden als ZZP-er. Ik heb je een aantal voorbeelden gegeven, maar ik weet zeker dat jij op één avond zo 10 dingen kunt bedenken om jouw klanten te laten zien dat je anders bent. Hou het dicht bij jezelf, dan kan een ander er niet al te gemakkelijk met je idee vandoor gaan. Daarmee val je op en geef je je klant een goede reden om voor jou te kiezen.
Ik ben heel benieuwd of jij nog leuke voorbeelden weet van ZZP-ers die zich onderscheiden. Laat hieronder je voorbeeld achter en laten we elkaar inspireren!
Dank en succes!
p.s.: Op vrijdag 15 april geef ik een speciale kleinschalige sessie: ‘Meer klanten, meer omzet’. Een van de onderwerpen van deze sessie is hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Geef je je voor 1 april op, dan betaal ik je lunch! Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Ik denk dat ik me kan onderscheiden doordat ik echt geïnteresseerd ben in de klant als mens en dus bij een vervolggesprek belangstellend kan vragen hoe iets is wat ze spannend vonden is afgelopen of waar ze zich op verheugden.
Hoi Tineke, dank voor je reactie. Ik denk dat het nodig is je hier nog eens goed op te beraden: vanuit de klant gezien is het denk ik vanzelfsprekend dat je oprecht geïnteresseerd bent. Met andere woorden, het is onvoldoende je alleen hierop te onderscheiden. Kun je niet een service bedenken, die anderen niet doen? Kun je iets weggeven waarmee je klanten meteen aan de slag kunnen? Ga in gesprek met je doelgroep en vind uit wat ze nog meer belangrijk vinden dan oprechte aandacht. Dan bereik je ze nog beter en denken ze eerder aan jou…
Hallo Oscar, ik vind eerlijk gezegd dat heel weinig zzp-ers zich echt onderscheiden. En het is ook lastig. Ik probeer mij te onderscheiden door zakelijk Engels toegankelijk en fun te maken. En ik hoop natuurlijk dat dit lukt. Groet, Anneke
Beste Anneke, dank je voor je reactie. Ja, dat is dus inderdaad het probleem bij veel ZZP-ers. Humor is – zoals je aangeeft – een hele goede manier om je te onderscheiden. Onschoon het persoonlijk is, maar daarmee kun je je doelgroep zelf ook wat specificeren: mensen met wie je een humorklik hebt, zullen eerder geneigd zijn klant bij je te worden. Maar wat zou je – naast humor – nog meer kunnen doen om de beleving van jouw dienstverlening bij de klant uniek te maken?