De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Hoe kun je je onderscheiden als ZZP-er?

door Oscar Bulthuis 4 Reacties

De afgelopen Paasdagen heb ik geloof ik bij elkaar wel 15 eieren gegeten en er nog veel meer gepeld. En ineens zag ik dit ei. Ik weet niet wat precies de ‘wetenschappelijke’ verklaring is van al die deuken, maar ik vond het bijzonder. Dit ei onderscheidde zich van alle anderen, terwijl het van binnen hetzelfde was. En het deed wat een ei moet doen met de Pasen: lekker smaken. Maar het zette mij ook aan het denken: er zijn zoveel ZZP-ers die ‘hetzelfde’ doen. Hoe kun je je onderscheiden als ZZP-er?

 

Onderscheiden als ZZP-er: belangrijk, maar overdrijf niet!

Voordat ik je een paar tips geef om je te onderscheiden als ZZP-er: eerst een waarschuwing vooraf. Je moet het niet overdrijven. Het is belangrijk dat de klant ziet dat jij ‘ anders’ bent, maar hij of zij moet nog wel snappen wat je doet. Met andere woorden: het ei op de foto is nog wel duidelijk herkenbaar als ei. Het is voor klanten belangrijk dat jij wel de kenmerken hebt van waar hij of zij naar op zoek is. Als je masseert, noem jezelf dan een masseur, niet een kneedkundige. Ben je tekstschrijver, noem jezelf dan geen taalkunstenaar. Het lijkt voor de hand liggend, maar in de drang om zichzelf te onderscheiden maken veel starters deze fout. Creativiteit is goed, maar overdrijf niet: je klant moet wel snappen wat jij voor hem of haar kunt betekenen.

Onderscheiden op uurtarief? 

In gesprekken die ik met starters heb, komt meestal naar voren dat het uurtarief een handig middel is om de concurrentie aan te gaan. Een manier dus om je te onderscheiden als ZZP-er. Pas hiermee op! Het gevaar is namelijk dat je te weinig marge hebt en dat je klanten niet bereid zijn meer te betalen voor een vervolgklus, omdat je je te sterk op je prijs hebt geprofileerd. Zie eventueel ook het blog “Uurtarief berekenen, hoe doe je dat?” om hier op de juiste manier mee om te gaan. Natuurlijk is het zo dat prijs een belangrijke factor kan zijn om je te onderscheiden. Als jij echt slimmer of efficiënter werkt dan je concurrent, is dit zeker een manier om klanten binnen te halen. Ga echter niet onder je kostprijs werken.

Zoek het in iets extra’s

Klanten vinden het leuk wanneer jij iets extra’s voor ze doet of wanneer jij anders bent dan je concullega’s. Op deze manier blijft jouw dienstverlening bij ze hangen en gaan ze je mogelijk aanbevelen aan anderen. Kijk dus goed om je heen wat anderen doen en bedenk iets wat zij niet doen. Ik geef een voorbeeld.

Stel je hebt een garagebedrijf. Natuurlijk zorg je ervoor dat je de auto van je klant goed repareert. Dat is de dienstverlening die je klant verwacht. Maar je kunt ook – als extra service – de auto even door de wasstraat rijden, zodat die glimt en blinkt als de klant hem komt halen. Heee, dat had hij niet verwacht! De kosten voor zo’n wasbeurt zullen laag zijn, wellicht kun je nog een deal sluiten met de wasstraat (dat zij bijvoorbeeld een stempelkaart in de auto mogen leggen, waarvan de eerste stempel al gezet is). Op deze manier ontstaat er een win-win. Wees creatief en betrek eventueel andere – aanverwante bedrijven – in je ‘bonus’.

Samenwerken is ook onderscheiden

In aanvulling op het voorbeeld van de garage: je kunt je ook onderscheiden als ZZP-er door te gaan samenwerken met andere ZZP-ers. De masseuse kan alleen een praktijk beginnen, maar kan ook samenwerken met een kapster, een pedicure/manicure en een schoonheidsspecialiste. Je blijft zelfstandig, maar je onderscheid je van je ‘concullega’ masseuse doordat jouw klanten andere behandelingen in een moeite door kunnen krijgen. One-stop shopping als het ware.

Je ziet het, met een beetje creativiteit is het heel goed mogelijk je te onderscheiden als ZZP-er. Ik heb je een aantal voorbeelden gegeven, maar ik weet zeker dat jij op één avond zo 10 dingen kunt bedenken om jouw klanten te laten zien dat je anders bent. Hou het dicht bij jezelf, dan kan een ander er niet al te gemakkelijk met je idee vandoor gaan. Daarmee val je op en geef je je klant een goede reden om voor jou te kiezen.

Ik ben heel benieuwd of jij nog leuke voorbeelden weet van ZZP-ers die zich onderscheiden. Laat hieronder je voorbeeld achter en laten we elkaar inspireren!

Dank en succes!

p.s.: Op vrijdag 15 april geef ik een speciale kleinschalige sessie: ‘Meer klanten, meer omzet’. Een van de onderwerpen van deze sessie is hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Geef je je voor 1 april op, dan betaal ik je lunch! Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Categorie: acquisitie, omzet verhogen Tags: onderscheiden

Reacties

  1. Tineke zegt

    29 maart 2016 om 13:08

    Ik denk dat ik me kan onderscheiden doordat ik echt geïnteresseerd ben in de klant als mens en dus bij een vervolggesprek belangstellend kan vragen hoe iets is wat ze spannend vonden is afgelopen of waar ze zich op verheugden.

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      29 maart 2016 om 14:16

      Hoi Tineke, dank voor je reactie. Ik denk dat het nodig is je hier nog eens goed op te beraden: vanuit de klant gezien is het denk ik vanzelfsprekend dat je oprecht geïnteresseerd bent. Met andere woorden, het is onvoldoende je alleen hierop te onderscheiden. Kun je niet een service bedenken, die anderen niet doen? Kun je iets weggeven waarmee je klanten meteen aan de slag kunnen? Ga in gesprek met je doelgroep en vind uit wat ze nog meer belangrijk vinden dan oprechte aandacht. Dan bereik je ze nog beter en denken ze eerder aan jou…

      Beantwoorden
  2. Anneke Panella-Drijver zegt

    29 maart 2016 om 13:53

    Hallo Oscar, ik vind eerlijk gezegd dat heel weinig zzp-ers zich echt onderscheiden. En het is ook lastig. Ik probeer mij te onderscheiden door zakelijk Engels toegankelijk en fun te maken. En ik hoop natuurlijk dat dit lukt. Groet, Anneke

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      29 maart 2016 om 14:19

      Beste Anneke, dank je voor je reactie. Ja, dat is dus inderdaad het probleem bij veel ZZP-ers. Humor is – zoals je aangeeft – een hele goede manier om je te onderscheiden. Onschoon het persoonlijk is, maar daarmee kun je je doelgroep zelf ook wat specificeren: mensen met wie je een humorklik hebt, zullen eerder geneigd zijn klant bij je te worden. Maar wat zou je – naast humor – nog meer kunnen doen om de beleving van jouw dienstverlening bij de klant uniek te maken?

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top