Als startende ondernemer vind je het misschien moeilijk om aan afspraken te komen. Hoe kom je in contact met de juiste mensen? Daarbij kan het gaan om klanten, maar ook om eventuele samenwerkingspartners. Want ondernemen doe je het liefste niet alleen, zeker niet als je startend bent.
Hoe kom je als startende ondernemer aan deze ‘partners’ en/of klanten, hoe ga je succesvol ‘daten’?
Eerlijk gezegd heb ik niet zo veel ervaring met ‘daten’ in de relationele sfeer. Al meer dan 10 jaar ben ik gelukkig getrouwd en ken ik mijn vrouw nog van mijn studietijd. Ik kan dus niet zeggen dat ik veel heb moeten daten om mijn partner aan de haak te slaan. Als ondernemer kan ik daar dus weinig inspiratie of ervaringen van gebruiken. Toch kost het mij nu weinig moeite om afspraken te maken met potentiële klanten of mogelijke samenwerkingspartners. Ik geef je in dit artikel drie tips die voor mij in elk geval goed werken om die zakelijke date te scoren.
1. Vind een gemeenschappelijke interesse of een gemeenschappelijk doel
Je klanten alleen geïnteresseerd wanneer jouw plannen, jouw ideeën of jouw werkwijze hen daarbij helpen. Probeer het eens van hun kant te bekijken. Wat heb je hen te bieden? Het sleutelbegrip is hierbij: toegevoegde waarde. Wat kun jij als zelfstandig ondernemer aan waarde toevoegen voor die potentiële klant? Hoe kun jij hun leven leuker maken? Als je dat goed kunt benoemen in een gesprek of e-mail, vergroot je de kans aanzienlijk dat hij of zij een ‘kopje koffie’ met je wilt drinken om nader kennis te maken.
2. Geef eerst
Door iets te geven laat je de ander zien dat jij wilt investeren in de relatie en dat je wilt helpen. Hoewel geven in eerste instantie op de ander gericht is, is er ook een belangrijk effect richting jezelf. Door te geven vergroot je je eigenwaarde. Dit inzicht komt niet van mijzelf. Ik kreeg het toen ik een filmpje zag van de Stichting Wereldouders en het ontroerde mij. De Stichting biedt weeskinderen in de derde wereld een thuis. Zij leren die kinderen te geven, ook al hebben ze maar weinig. De boodschap die de kinderen hierdoor aan zichzelf geven is: ik doe ertoe, want ik geef iets aan anderen. Ik weet uit eigen ervaring dat je als startende ondernemer misschien nog niet zoveel zelfvertrouwen hebt. Door te geven, vergroot je je zelfvertrouwen.
3. Schrijf je boek en geef het aan mensen met wie je graag wilt samenwerken
Voor mij is meer dan eens gebleken dat de beste manier om een date te krijgen het toesturen van een van mijn boeken is. Mensen die ‘buiten mijn bereik leken’, nodigde mij nadat ze mijn boek hadden ontvangen spontaan uit op de koffie. Overigens was dat voor mij niet de reden om mijn boeken te schrijven. Ik merkte echter dat het deuren voor mij opende. Eigenlijk is het een combinatie van de bovenste twee punten.
Wat zou jij doen als jij je eigen boek zou hebben en kon weggeven? Wie zou er boven aan jouw verlanglijstje staan?
Deze drie ‘dating tips’ werken goed voor mij, maar natuurlijk zijn er nog veel meer tips. Ik ben benieuwd naar jouw beste tip en nodig je uit die te delen in het reactieveld, zodat andere starters daar ook van kunnen leren. Ik ben benieuwd!
Oscar
PS: Misschien wil jij ook ‘ooit’ nog eens je eigen boek schrijven, maar vind je het ‘eng’ of gewoon moeilijk. Of misschien is het nog te vroeg voor je. Maar mocht je een berg aan ervaring hebben in je vakgebied en je bent net voor jezelf gestart, dan kan het hebben van je eigen boek je bedrijf een kickstart geven! Neem contact met mij op als je wilt weten hoe ik je daarbij kan helpen.
We geven iedereen die zich voor 1 december aanmeldt € 100,- korting.
Geef een reactie