De StartersAcademie

Vliegende start voor startende ondernemers

  • Home
  • Blog
  • Winkel
  • Voor organisaties
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Log In

Gratis publiciteit, hoe krijg je het?

door Oscar Bulthuis 11 Reacties

gratis publiciteitGratis publiciteit klinkt de meeste ondernemers als muziek in de oren. Immers, in de regel kosten marketing en adverteren geld, dus als je gratis publiciteit kan krijgen, is dat toch prachtig? Maar hoe kom je daar dan aan en wat kun je er precies van verwachten? Ik heb de afgelopen jaren regelmatig in allerlei kranten, tijdschriften en vakbladen gestaan en ben meer dan eens op de radio geweest. Zonder daar ooit een cent voor te betalen. Waarom doe ik dat en hoe krijg ik dat voor elkaar? Daarover gaat dit artikel.

Gratis publiciteit: waarom zou je?

Voordat ik je uitleg hoe je gratis publiciteit kunt krijgen, is het goed dat je je een beeld vormt van waarom je dat zou moeten willen. Laat ik beginnen met het managen van je verwachtingen: meestal staat mijn telefoon niet roodgloeiend na een artikel in de krant of in een tijdschrift. Ook nadat ik op de radio ben geweest, is het niet zo dat de opdrachten binnenstromen. Er is namelijk bij dit soort media een probleem: de conversie is slecht tot matig. Met andere woorden: mensen ondernemen nauwelijks actie als ze iets lezen in de krant of in een tijdschrift of iets op de radio horen. Dat geldt niet alleen voor gratis publiciteit, maar ook voor bijvoorbeeld adverteren in een krant of radioreclame. Dat is wat mij betreft dan ook een reden om zeer terughoudend te zijn met adverteren.

Maar er is wel een effect: het effect van herhaling en bekend worden. Misschien ken je deze uitdrukking wel: de kracht van reclame zit hem in de herhaling. Hoe vaker je van een bedrijf of product hoort, hoe groter de kans is dat als je een dergelijk product nodig hebt, je uiteindelijk voor een product kiest wat je kent van de reclame. Want ja, de andere producten zijn ‘onbekend’ en onbekend maakt onbemind.

De meeste zelfstandig ondernemers hebben echter geen budget om regelmatig te adverteren in kranten en tijdschriften, laat staan op de radio. Dan vormt gratis publiciteit een mooi alternatief. Potentiële klanten horen op die manier van je en je kunt deze gratis publiciteit bijvoorbeeld ook op je website plaatsen onder een kopje “in de media”. Daarmee vergroot je je geloofwaardigheid.

Hoe pak je het aan?

Stap 1: What’s new?
In de eerste plaats moet je natuurlijk iets te vertellen hebben wat interessant is voor de media om op te pikken. Hoe actueler je bent, hoe beter het is. Kijk als zelfstandig ondernemer vooral naar lokale ontwikkelingen en initiatieven. De lokale pers is vaak op zoek naar interessante mensen en interessante zienswijzen op discussies die er spelen. Het is voor jou als ondernemer vaak veel makkelijker en belangrijker om in een lokale krant te staan, dan in een grote regionale of zelfs landelijke krant.

Het kan ook zijn dat je net voor jezelf gestart bent en bijvoorbeeld een afwijkende werkwijze of zienswijze hebt. Of je richt je op een doelgroep waar nog niet zo veel aandacht voor is geweest in de pers. Dan heb je iets in handen waar je een persbericht op kunt baseren.

Stap 2: Stel een persbericht op
Stel een kort persbericht op, waarin je de nieuwsgierigheid van de journalisten probeert te trekken. Het moet dus relevant zijn en kort en bondig geformuleerd. Geef ook aan dat je ondersteunende (rechtenvrije) foto’s hebt. Als je een evenement organiseert, waar je graag gratis publiciteit voor wilt hebben, leg dan goed uit wat het doel van het evenement is en voor wie het is. En uiteraard wanneer en waar het is. Geef in het persbericht niet teveel details en nodig de lezer van het persbericht uit contact met je op te nemen, per telefoon of e-mail.

Stap 3: Verstuur het persbericht
Natuurlijk moet je uitzoeken aan wie je het bericht gaat versturen. Van de meeste krantenredacties kun je na enig online zoekwerk een e-mailadres vinden. Dat geldt ook voor (lokale) radiozenders. En je hebt natuurlijk ook online nieuwssites en fora, die interessant kunnen zijn. Uiteraard verstuur je daar ook je persbericht aan.

Reageer snel en wees positief!

Zorg er uiteraard voor dat je bereikbaar bent nadat je je persbericht verstuurd hebt en reageer snel en accuraat op vragen die je wellicht per e-mail krijgt. Probeer er altijd voor te zorgen dat je de journalist persoonlijk spreekt, telefonisch of in levende lijve. Zo kun je hem of haar verder enthousiasmeren en vergroot je de kans dat er echt een pagina vullend artikel over jou of je onderneming wordt geschreven.

Tot slot: het is gewoon een kwestie van doen. En als het lukt: wees trots en geniet ervan! Want uiteindelijk mag je ook gewoon trots zijn dat jij in de krant staat of op de radio bent en daarmee andere mensen mogelijk inspireert tot bijzondere daden. Voor mij is dat in elk geval een belangrijke reden om gratis publiciteit te zoeken. Als we allemaal in ons leven af en toe iets bijzonders doen, wordt de wereld steeds een stukje mooier!

Heb jijzelf al eens gratis publiciteit gehad? Zo ja, waar ging dat over en welke tips heb je over gratis publiciteit. Zo nee, waarover zou jij gratis publiciteit willen hebben?

p.s.1: Neem gratis publiciteit op als onderdeel van je marketing mix! Zorg dat je in elk geval elk jaar op een positieve manier in het nieuws komt

p.s.2: Vind je het leuk om het artikel in de krant te lezen, klik dan deze link aan

Categorie: publiciteit, succes Tags: omzet verhogen, publiciteit

Reacties

  1. Maarten Beernink zegt

    1 november 2016 om 09:11

    Mooi Oscar. Aanvullend: het is ook belangrijk om je persbericht niet ‘koud op het dak te laten vallen’ maar even aan te kondigen en vooral na te bellen. https://www.hetboekenschap.nl/persbericht/?v=44c200d4c814

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      1 november 2016 om 12:55

      Beste Maarten, dank voor je tip en de link naar het artikel! Super.

      Beantwoorden
  2. Anneke zegt

    1 november 2016 om 09:55

    hallo Oscar,
    dank je voor deze waardevolle blog.
    Ik heb recent een paar korte algemene artikelen geschreven voor lokale/regionale pers. Ik ben van plan om dit vaker te doen.
    Ik merk tot mijn verrassing dat ik het leuk vind om te schrijven.

    Ook persberichten worden meestal geplaatst.

    Ik heb nog niet gedacht aan de online nieuwssites en fora, dank voor deze tip.

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      1 november 2016 om 12:54

      Graag gedaan Anneke, goed om te horen dat je er zelf ook actief mee bent!

      Beantwoorden
      • Anneke zegt

        2 november 2016 om 15:54

        Welke online nieuwssites en fora ken jij?

        Beantwoorden
        • Oscar Bulthuis zegt

          9 november 2016 om 20:56

          Hoi Anneke, natuurlijk de bekende, van nu.nl (en dan het ondernemersdeel) , nos.nl, maar ook ikgastarten.nl. En ik postop diverse groepen van LinkedIn. Waar het vooral om gaat , is dat je binnen je eigen tak van sport kijkt of er fora of nieuwssites zijn, die interessant zijn om iets op te posten.

          Beantwoorden
  3. Manon Désar zegt

    1 november 2016 om 12:34

    Bedankt voor de waardevolle tips!

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      1 november 2016 om 12:53

      Graag gedaan Manon. En? Heb je al een leuk idee voor een persbericht?

      Beantwoorden
  4. Anita in 't Hulst zegt

    1 november 2016 om 21:27

    Mond reclame is de beste reclame, goede tips geven, herhaling.
    Mensen krijgen veel informatie over zich heen. Daarom is herhaling of herinnering goede communicatie.

    Beantwoorden
    • Oscar Bulthuis zegt

      2 november 2016 om 09:54

      Dank je Anita, dat is zeker een hele goede vorm van free publicity! En ja, de kracht zit hem altijd in de herhaling.

      Beantwoorden
  5. jojanneke zegt

    2 november 2016 om 15:36

    Dag Oscar, ja ik heb wel eens in een blad gestaan over zeilen en het coachen dat ik op die boot doe. Wat voor mij goed werkt is gewoon reageren op oproepen zoals bijvoorbeeld op Facebook. Wat ik nu een uitdaging vind is, straks met mijn boek in de krant te komen…..daar kan ik nog wel wat tips voor gebruiken;-)

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

Modules transparant 2

Stuur mij GRATIS drie lessen!

Waardevolle blogs

  • Zo vind je de juiste zoekwoorden
  • Zo schrijf je overtuigende SEO teksten
  • 3 tips om te overleven als ondernemer
  • Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf?
  • Succesvol zelfstandig ondernemen = zelfreflectie

Maak je eigen ondernemersreis!

Oscar Bulthuis is onder meer auteur van 'Ondernemen is net reizen'- Helder en praktisch kompas voor succesvol ondernemen.
Dit boekt kent inmiddels zijn vierde druk en heeft duizenden ondernemers geholpen hun bedrijf op een heldere en praktische manier koers te geven. Bestel het en ga mee op reis!

Te bestellen via managementboek.nl

"Voor wie nog twijfelt aan het ondernemerschap: na het lezen van dit boek ga je direct met veel plezier aan de slag" - Bruno Bruins, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV, thans minister van Medische Zorg

"Een inspiratiebron om je bedrijf op de kaart te zetten" - Sjoerd Keijser, projectmanager Kamer van Koophandel

"Het boek is zeer toegankelijk geschreven. Geen moeilijke woorden" - Gooi-en Eemlander

Sneak preview in 1 minuut

https://youtu.be/8MQLB2XfdBY

Ondernemerschap in Onderwijs

Bovenstaand boek is ook uitstekend geschikt voor ondernemersopleidingen in het MBO, , HAVO, AD of HBO. Ben je verbonden aan een onderwijsinstelling en zoek je een krachtig en leuk lesboek? Neem dan contact op met ons. Indien het boek op de literatuurlijst geplaats wordt, komt Oscar graag een gastles geven!

Dus:
Ben u verbonden aan een onderwijsinstelling? Neem dan gerust contact met ons op.

Nooit meer voor een baas je bed uit?

Speciaal voor iedereen die erover droomt om voor zichzelf te beginnen of de eerste stappen heeft gezet: dit boek helpt je met het zetten van de juiste stappen! Het boek kost € 24,50 en dat is slechts een kleine investering als je ziet wat je ervoor terugkrijgt en welke beginnersfouten je ermee vermijdt! Klik hier om te bestellen!

Kijk naar onze testimonials!

Vorm je eigen beeld en kijk hier wat andere klanten over ons zeggen.

Wil je kennismaken, vul dan het contactformulier in!

 

We reageren altijd binnen 24 uur.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Contactinformatie

De Starters Academie
Gooisch Ondernemerscentrum
Botterstraat 47
1271 XL Huizen
T: 035-8880134
E: info@destartersacademie.nl
KVK: 538 595 53
BTW: NL001907188B16
Legal

Privacy Verklaring
Algemene Voorwaarden

Copyright © 2023 De Starters Academie · Alle rechten voorbehouden · Powered by Biz2Web
Naar Top