De telefoon gaat. Ik neem op. Aan de andere kant van de lijn klinkt een enthousiaste uitgever. ‘Oscar, wat is het geheim van ondernemen is net reizen? Jouw boek is weer ons bestverkochte boek op bol.com, terwijl het al een paar jaar oud is. Hoe doe je dat?’ Ik hoor zijn vraag en glimlach. ‘Maarten, ik doe er helemaal niks (meer) aan, het verkoopt zichzelf kennelijk inmiddels…’
Het geheim van Ondernemen is net reizen
Ook al ben je niet van plan om een boek te gaan schrijven, lees toch maar even verder als je succesvol wil ondernemen. Het succes dat ik met dit boek heb, berust namelijk op een …. tromgeroffel… geheim! En dat wil ik graag met je delen. Want of je nu een boek schrijft, een webshop hebt of je eigen coachingspraktijk, wil je er een succes van maken, dan komt het allemaal op hetzelfde neer. Het geheim van Ondernemen is net reizen is terug te voeren op drie aspecten:
1) Toegevoegde waarde (relevantie)
2) Kwaliteit en
3) Branding.
Toegevoegde waarde (relevantie)
Er zijn al veel boeken over ondernemen geschreven. Natuurlijk realiseerde ik mij dat ruim vijf jaar geleden ook al. En, ik weet natuurlijk niet wat jij doet of van plan bent, maar de kans is groot dat iemand anders dat ook al lang doet. Of iets soortgelijks. Het is dus van belang dat jij waarde toevoegt aan je dienst, waar mensen behoefte aan hebben. Wanneer je iets levert waar vraag naar is, word je relevant. Het is een combinatie. Er moet vraag zijn naar wat je op de markt brengt èn je moet waarde toevoegen. Waarde waar de markt waardering voor heeft.
Er werden en worden nog steeds veel boeken gekocht over ondernemen. Iedereen die onderneemt, wil immers de geheimen kennen! Ik wist dus bij het schrijven van mijn boek, dat ik met iets relevants bezig was. Maar het boek moest wel anders worden, het moest iets toevoegen aan de boeken die er al waren over ondernemen. Dus koos ik voor een invalshoek die heel dicht bij mij lag: reizen. Reizen als metafoor voor ondernemen. Op deze manier kon ik waarde toevoegen, de koers was bepaald!
Stel jezelf nu de vraag: in hoeverre ben jij relevant? En wat is jouw toegevoegde waarde?
Kwaliteit
Ik zeg wel eens gekscherend: verkoop geen rommel, ook niet op Koningsdag. Zorg dat je kwaliteit verkoopt. Tenminste, als je nastreeft je doelgroep volgend jaar ook nog wil bedienen (en daarmee omzet te halen!). Aan kwaliteit kleeft – helaas - soms een nadeel… het kost geld. ‘If you pay peanuts, you’ll get monkey’s’, of… ‘Als je weinig betaalt, hoef je ook weinig te verwachten’.
Het geheim van Ondernemen is net reizen is dat ik er behoorlijk in heb geïnvesteerd. Ik ben geen perfectionist, maar het moest wel heel goed worden. Dat investeren moet je durven. En daarvoor moet je geloven in jezelf. Daarbij helpt het natuurlijk wel als je al weet dat je relevant bent en hoe je toegevoegde waarde gaat bieden. Ben je daar niet zeker van, ga dat dan eerst uitzoeken!
Kwaliteit… wat is dat eigenlijk? Ook daar zijn natuurlijk de nodige boeken en blogs over geschreven. Je kunt het heel ingewikkeld maken, maar is het niet zo dat je zelf diep in je hart wel weet of je iets goeds verkoopt of dat het eigenlijk hier of daar rammelt? Het maakt daarbij niet uit of je een product of een dienst verkoopt. Ik zeg wel eens: is jouw product of dienst zo goed dat je het zelfs aan je beste vriend of vriendin zou verkopen? Als dat zo is, ja, dan heb je iets goeds in handen. Waarbij ik overigens niet zeg dat je die beste vriend of vriendin een rekening moet sturen, als je die echt kunt helpen!
Branding!
Het laatste geheim van Ondernemen is net reizen was de branding. Branding is zo bepalend voor jouw succes als ondernemer, dat ik daar binnenkort een apart blog aan zal wijden. Sterker nog, misschien ga ik er wel een training aan koppelen, voor degenen die dat willen (geef dat vooral aan hieronder als je dat een goed idee vindt!).
Als zelfstandig ondernemer moet je jezelf steengoed branden. Jij bent je ‘merk’. Klanten kopen eerst jou en dan pas je product of dienst. Dat geldt zelfs als je een webshop hebt. Mensen willen weten bij wie ze kopen en vooral waarom ze iets van jou moeten kopen. Dat geeft vertrouwen en daar gaat het om bij ondernemen.
De branding van Ondernemen is net reizen is krachtig, omdat die sterk gekoppeld is aan mijn persoon. Ik ben die reiziger, die die wereldreizen heeft gemaakt. Ik ben die ondernemer, die al die uitdagingen is tegengekomen. Kortom, het verhaal klopt. Het is, met een moeilijk woord, congruent. En dat voelen klanten haarfijn aan. Als jouw verhaal klopt, geloven de mensen je en willen ze zaken met je doen, of in dit geval, kopen ze het boek.
Maar voor jouw producten of diensten is het niet anders.
Ik vond het leuk om dit verhaal en deze tips met je te delen. Ik heb een vraag aan je: wat is jouw toegevoegde waarde? Waarom zou ik iets van nou kopen? Ik lees het graag in het commentaarveld hieronder. Probeer dit maar eens authentiek en zonder al te veel poeha te verwoorden. Je mag je website erbij vermelden! Ik ben benieuwd. Succes en leer van elkaar!
P.S.: Heb je zin om met jouw (personal) branding aan de slag te gaan, ik geef deze training gratis voor leden van FNV Zelfstandigen! 🙂
Beste Oscar,
Ik ben al 27 jaar ondernemer, maar “Je bent nooit te lang ondernemer, om te leren”, om die variant maar eens te gebruiken. Je triggerde mij met je drie aspecten, omdat je daar helemaal gelijk in hebt. Maar het zal je niet verbazen dat ik er eentje miste, als ik je vertel wat mijn toegevoegde waarde is. In de kern komt mijn werk hier op neer: Ik leer mensen te luisteren naar zichzelf, de ander en het andere. Waardoor ze komen tot vertrouwen in zichzelf, de ander en in de toekomst. Daarom word ik wel de luisterleraar en vertrouwensexpert genoemd. Het vierde aspect is dus Luisteren.
Ik heb daarbij het geluk dat ik van mijn passie mijn werk kan maken, doordat ik daarbij o.a. mijn klassieke piano-improvisaties gebruik. Daardoor maakt men de reis naar binnen. De rechter- en linkerhersenhelft worden met elkaar verbonden en men hervindt zichzelf en de ander. Behalve dat men inzicht en concrete handvatten krijgt, laat ik de luisteraar(s) ook e.e.a. ervaren. Telkens weer een bijzondere reis.
Dank je voor je reactie en waardevolle toevoeging Bert-Jan. Ja, luisteren is absoluut eentje die niet mag ontbreken. Door te luisteren voelt jouw (potentiële) klant zich niet alleen gehoord, je leert er zelf ook nog eens van!