Je eigen bedrijf vanuit huis leiden. Veel starters dromen ervan en ik krijg er regelmatig vragen over. Is het verstandig? Waar moet je op letten? Hoe deed jij dat? Zeker, wanneer je start kan het – vanwege de kosten of het hebben van (kleine) kinderen – heel aantrekkelijk zijn om je eigen bedrijf vanuit huis te hebben. Ook ik heb dat in het begin gedaan, maar liep wel tegen het een en ander aan. In dit artikel krijg je 5 tips waar je op moet letten bij een eigen bedrijf vanuit huis.
Tip 1: Eigen bedrijf vanuit huis = Een eigen werkplek
Allereerst: Mocht je besluiten te eigen bedrijf vanuit huis te starten, zorg er dan ook echt voor dat je een eigen werkplek hebt. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Veel startende ondernemers maken echter de fout door in het begin niet een eigen werkplek ‘te claimen’. Vooral wanneer er ‘voorzichtig’ gestart wordt met maar een paar uur in de week, is de verleiding groot om maar even aan de eettafel te gaan zitten.
Tip 2: Hou je aan je werktijden
Spreek met jezelf werktijden af. Je hoeft niet de deur uit en daarom kan het verleidelijk zijn te beginnen wanneer je daar zin in hebt. Je kijkt ’s ochtends wat tv, je doet nog even de vaat of het is lekker weer en je gaat in de zon zitten. Allemaal heerlijk en het hoort bij de vrijheid van het voor jezelf beginnen, maar het geeft je weinig structuur.
Beter is het om voor jezelf werktijden te kiezen. Daar ben je al vrij in en als je daarvan afwijkt, vraag je eerst toestemming aan… jezelf. Maar je doet het niet meer automatisch en lukraak.
Tip 3: Voed je omgeving op: niet storen!
Het is een van de meest geuite frustraties van mijn coachees. “Ik word tijdens mijn werk thuis steeds gestoord door mijn man / vrouw / zoon / dochter / moeder / schoonmoeder / vader / schoonvader / buurman / buurvrouw/ neef / nicht/ vriend / vriendin/ de krantenbezorger / de goudvis (doorhalen wat niet van toepassing is, meerdere antwoorden mogelijk). De lijst is eindeloos.
Je moet niet alleen zelf op je werktijden letten, je moet (vooral) je omgeving opvoeden! Het feit dat jij je eigen bedrijf vanuit huis hebt, kan door bovenstaande individuen worden opgevat als een vrijbrief om jou voor van alles en nog wat te storen. Dus: hang een kaartje aan je deur: ‘NIET STOREN’. Zeg dat ze jou tijdens jouw werktijden niet mogen bellen (hooguit een berichtje sturen) en ook niet op de stoep mogen staan voor een kop koffie. JIJ BENT AAN HET WERK!
Tip 4: Afspraken buiten de deur
Ik raad je af je afspraken thuis te hebben, tenzij je je eigen behandelkamer thuis hebt. Bijvoorbeeld als je kapster, manicure of masseuse bent. Een andere uitzondering is, als je echt je eigen opgang naar je werkplek hebt, zoals een achterom naar een tuinhuis of een aparte trap naar je zolder.
Het is namelijk niet professioneel om klanten door je huis te laten lopen of te laten struikelen over los slingerend speelgoed. Maar er is nog een andere reden: je weet niet altijd wie je in huis haalt. Zelf heb ik bij de start van mijn bedrijf te maken gehad met een oplichter. Het is gelukkig allemaal goed afgelopen, maar achteraf vond ik het helemaal niet fijn dat deze figuur een paar keer in mijn huis is geweest. Natuurlijk, bij ondernemen door het om vertrouwen, maar ik zou wel een grens trekken waar het om je privé situatie gaat.
Tip 5: Geen huishoudelijke klusjes
Ook al heb je je eigen bedrijf vanuit huis , doe alsof je op kantoor bent. Met andere woorden: doe geen huishoudelijke klusjes onder werktijd. Ik werkte dus eerst op zolder en liep op weg naar mijn eigen werkplek altijd langs een stapel wasgoed. Die deed ik dan maar even in de machine, dat was immers zo gedaan. Maar na drie uur was de machine klaar en moest ik de was ophangen, waarbij ik erachter kwam dat de vorige was nog ophing en eerst afgehaald moest worden. En zo blijf je bezig.
Enfin, iedereen met een huishouden weet dat er altijd genoeg te doen is. Doe dat niet onder werktijd!
Inmiddels werk ik vanuit mijn eigen kantoor, vooral vanwege de bovenstaande ‘problemen’ waar ik steeds tegenaan liep. Hoe doe jij dat en wat zijn jouw tips als het hierover gaat?
P.S.: In mijn boek ‘Ondernemen is net reizen’ komt uitgebreid aan de orde wat er op je af komt als je ‘op reis gaat’, voor jezelf begint. Je kunt het bestellen via deze link!
Stel elke week doelen, dingen die je graag wilt bereiken. Dat geeft focus en dan is het makkelijker om te werken ipv het huishouden te gaan doen.
Jaaaaa! Hele goede tip, dank je Jojanneke!
Ik heb een prachtige praktijk naast ons huis.
Waar ik zelf goed op moet letten, is dat ik me wel de tijd mag gunnen om buiten op het terras een koffiepauze te nemen als het mooi weer is.
En ’s avonds de computer uit te laten.
Klinkt goed Anneke en ja… dat lijken mij twee hele belangrijke dingen 🙂 .