Bij het starten van je eigen bedrijf hoort natuurlijk ook je eigen visitekaartje! Ik heb inmiddels meer dan 1.000 visitekaartjes van anderen in mijn bezit. En, omdat er dat zoveel zijn, is er eigenlijk maar 1 ding van belang: de eerste indruk. Wat voor indruk geeft jouw kaartje? Ik geef je in dit artikel 7 tips voor visitekaartjes, zodat jij een goede eerste indruk achterlaat.
Tips voor visitekaartjes, hoezo?
Het lijkt zo simpel en onbeduidend: een klein visitekaartje. Misschien denk ik: wat maakt het nou uit? Als mijn gegevens er maar opstaan, zodat klanten mij kunnen bereiken. Helaas werkt het niet zo. Een visitekaartje is vaak een eerste indruk. En net als bij daten, kan een eerste indruk leiden tot interesse of juist een afknapper!
Een visitekaartje zegt namelijk veel over de professionaliteit van de eigenaar ervan. Is het kaartje verzorgd en origineel, dan heeft dat zijn weerslag op jou, als ondernemer. Jouw gesprekspartner vormt zich bewust en onbewust een beeld van jou, op basis van dit kleine moment. Ik krijg soms visitekaartjes met doorgestreepte telefoonnummers of e-mailadressen. Of zelf geprinte kaartjes. Ik denk dan bij mijzelf: kennelijk vind die persoon mij (EN ZICHZELF) niet belangrijk genoeg om met een netjes verzorgd kaartje op de proppen te komen.
Hoe kun je nou net even een wat mooier kaartje maken en zo een goede eerste indruk geven? Ik geef je de belangrijkste 7 tips voor visitekaartjes.
Tip 1: Laat een professioneel logo maken.
De eerste tip is eigenlijk een dubbele, want hij geldt niet alleen voor je visitekaartje. Zorg dat je een professioneel logo hebt. Ik weet dat je zelf je logo kunt maken met simpele software en ook via sites die visitekaartjes aanbieden. Doe dit niet, tenzij je zelf graphic designer bent. Een goed logo zorgt voor de juiste uitstraling. Mocht je geen hoog budget hebben om een logo te laten maken, kijk dan eens op of https://crowdsite.com/nl . Hier kun je voor relatief weinig geld, een krachtig logo laten ontwerpen. Kom je er niet uit, stuur mij dan een bericht, dan help ik je verder.
Tip 2: Visitekaartje met foto.
Visitekaartjes met foto’s zijn krachtiger en leuker. Ze zijn namelijk veel persoonlijker dan kaartjes zonder foto. En voor ZZP-ers is de gunningsfactor nog steeds heel belangrijk. Ook is het zo dat mensen je beter herinneren als ze je gezicht kunnen koppelen aan je bedrijf en naam. Wanneer ze dan na bijvoorbeeld een maand je visitekaartje weer eens onder ogen hebben, wint jou kaartje het van een kaartje zonder foto. Ook hier geldt: gebruik een professionele foto!
Tip 3: Standaardformaat.
Kies een standaardformaat kaartje. Mensen zijn dat gewend en kunnen die handig bewaren. Zelf gooi ik niet-standaardformaat kaartjes altijd weg. Voor elke tip die ik je geef, geldt: er zijn uitzonderingen! Mogelijk heb je een hele goede reden om een ander formaat kaartje te hebben. Een voorbeeld zijn ook hier de graphic designers, die moeten kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Een uitklapbaar kaartje kan ook nog (mits ingeklapt standaard formaat), maar ook dan moet het relevant zijn (en ze zijn ongeveer tweemaal zo duur).
Tip 4: Stevig papier en lamineren.
Laat je visitekaartje op stevig (350 grams), gelamineerd papier drukken. Dat is mooi en geeft een professionele uitstraling. Ga NOOIT zelf printen. Ik heb hele goede ervaringen met https://www.24-visitekaartjes.nl . Ze zijn snel, professioneel en correct in hun afhandeling.
Tip 5: Niet teveel tekst.
Een visitekaartje is wat het is: een manier om jezelf kort te presenteren aan je gesprekspartner. Het is geen complete brochure en het is ook geen boekwerk.
Tip 6: Voor-en achterkant bedrukken.
Mits je rekening houdt met de vorige tip, adviseer ik je om zowel de voor- als de achterkant voor je kaartje te benutten. Op de voorkant zet je dan een logo (of foto) met je contactgegevens. Op de achterkant ze je dan je groot een slogan of krachtig beeld. Zo heeft je gesprekspartner iets meer om naar te kijken en dus langer je visitekaartje in handen.
Tip 7: Geen 06-nummer.
Zet geen 06-nummer op je kaartje. Met het vermelden van je 06-nummer wek je de indruk dat je ‘klein’ bent. Bovendien neem je een (klein) risico dat je nummer overal terecht komt en mensen je gaan bellen, sms-en en appen op momenten dat jij dat liever niet hebt (zoals het weekend of ’s avonds). Bij een vast nummer is dat risico een stuk kleiner en het oogt veel professioneler.
Maar hoe kom je aan een vast nummer? Want je wilt niet je privé-nummer gebruiken. Het antwoord is simpel: je kunt heel gemakkelijk via je vaste telefoonprovider een extra nummer aanvragen (bijvoorbeeld KPN of Ziggo). Maar ook als je alleen een mobiel abonnement hebt, kun je dit doen. Informeer hiervoor bij je eigen mobiele provider.
Vervolgens schakel je dit vast nummer permanent door naar je mobiele telefoon.
Deze tips voor visitekaartjes zullen je helpen een goede eerste indruk achter te laten bij je klant. En… heb je een mooi kaartje, geef er dan eens drie in plaats van één aan je gesprekspartner. Dan kan hij twee kaartjes doorgeven aan nieuwe prospects!
Heb je zelf nog belangrijke tips voor visitekaartjes of misschien wel een vraag? Deel die dan hieronder, zodat anderen van jou kunnen leren of je kunnen helpen. Dank je!
Leuk artikel met goede tips.
Als adviseur grafische producties krijg ik veel opdrachten voor business cards.
In veel gevallen stuur ik de ontwerpen terug naar de ontwerper om opmaak aan te passen omdat het een chaos van tekst en beeld is, of er niet consequent met een huisstijl gewerkt is of tekstfouten gemaakt zijn.
Bedenk goed wat er op het kaartje moet komen. Check dubbel op fouten en opmaakstijl.
En mijn tip: gebruik een grafische applicatie zoals 3D preegstempel, lasergravure of goud of zilverfolie. En maak gebruik van een speciale papiersoort. Deze applicaties maken het een uniek en vaak tactiel (=door aanraking waarneembar) stukje identiteit.
By the way over het telefoonnummer wat continue staat doorgeschakeld heeft zelfde effect als het 06 nummer vermelden. Zakelijk willen mensen zo rechtstreeks mogelijk. Zorg voor een goede voicemailmelding en handel snel en effectief af.
Beste John, dank voor je goede tips! En ja: je telefoon moet je altijd zo snel mogelijk beantwoorden, indien je die niet meteen opneemt. Het niet vermelden van (alleen) een 06-nummer op een visitekaartje, oogt gewoon iets professioneler. Mocht je dit nog lezen: kun je een voorbeeld geven van een speciale papiersoort?
“De indruk geven dat je klein bent” Je groter voordoen dan je werkelijk bent vind ik dan weer een beetje onprofessioneel.
Dank je Suus voor je reactie. Ik snap je punt en ja, het hangt een beetje af van de business waar je in zit. Het is zeker zo dat een 06-nummer laagdrempeliger is en daarom voor sommige ondernemers veel beter. Maar richt je je bijvoorbeeld op wat grotere bedrijven, dan is het misschien beter om jezelf ook als wat ‘groter’ te presenteren, door een vast nummer op je kaartje te vermelden. Dat is de context waarin ik het bedoelde, nogmaals dank voor je toevoeging!
Geweldige tips! Bedankt voor het delen