Ondernemers concurreren met elkaar om de klant, om omzet. Maar is het eigenlijk altijd wel ‘wij’ tegen ‘hen’ of is het mogelijk elkaar juist verder te helpen? En wanneer is iemand eigenlijk je concurrent? Te vaak spreek ik ondernemers die niet hun plannen of hun ideeën durven te delen. Met mij of met anderen. Omdat ze bang zijn dat ‘de concurrent’ er dan mee vandoor gaat. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten? Ben jij er zelf wel eens vandoor gegaan met een idee van een ander?
Misschien wel, maar ik acht de kans eigenlijk niet zo groot. Ondernemers vinden het namelijk leuk om zelf dingen te bedenken. Natuurlijk kun je je laten inspireren door anderen, daar is niets mis mee. Sterker nog, ik vind het juist leuk wanneer collega-ondernemers aangeven dat ik ze heb geïnspireerd. Dat maakt mij trots en op hun beurt inspireren zij mij meestal ook.
Het is mij slechts eenmaal overkomen dat ik echt ‘gekopieerd’ werd. Dat voelde niet goed. Het voelde als diefstal. Uiteindelijk zag ik dat de persoon in kwestie niet de draai eraan kon geven die ìk eraan gaf, en ze liet het idee weer varen. Logisch eigenlijk, want als je iets klakkeloos kopieert, doorziet een klant dat. Het is niet ‘eigen’. Bovenstaand voorval heeft mij er in elk geval nooit van weerhouden mijn kennis en ideeën te delen en te bespreken van anderen.
De afgelopen weken heb ik ondernemen een beetje vergeleken met een potje schaak. Maar met schaken heb je wel degelijk te maken met een concurrent en is het echt de bedoeling dat je probeert te winnen door je tegenstander te laten verliezen. Hoe meer stukken je van je tegenstander van het bord veegt, hoe beter het is. Bij ondernemen is dat niet zo zwart – wit. Er kunnen momenten zijn, dat je misschien juist wilt samenwerken met je concurrent om je omzet te verhogen. Bijvoorbeeld om samen een grotere klus binnen te halen, die je als ‘kleine zelfstandige’ niet alleen kan trekken.
In de bouw is dit heel gebruikelijk. Als een timmerman een flinke klus krijgt, schakelt hij een van zijn concullega’s in om hem te helpen. Hij weet dat er werk genoeg is voor twee en – belangrijker – hij weet ook dat zijn concullega hem zal inschakelen als hij of zij een flinke klus heeft. Je vergroot door deze vorm van samenwerken je slagkracht en je flexibiliteit. Het geheel is groter dan de som der delen.
Hoe zou je dit kunnen vertalen naar jouw branche? Naar jouw tak van sport? Breng eens in kaart wie jouw grootste concurrenten zijn en stel je eens voor dat je met hen MOET samenwerken voor een klus. Wat voor een klus zou dat dan zijn? Misschien moet je je acquisitie eens op zo’n klus richten…
Wie durft…?
PS1: Op bijgaande foto zie je mij afgebeeld – als Koploper - op een poster van Open Circles Academy. Zowel De Starters Academie als Open Circles Academy richten zich op de doelgroep zelfstandig ondernemers. Pure concurrenten dus… Of toch niet… ?
PS2: Misschien ben je wel op zoek naar een samenwerkingspartner?
Doe gerust hieronder in het commentaarveld een oproep. Wie weet wat er voor moois ontstaat!
Als dank voor je comment stuur ik je mijn e-book ‘Metgezel en netwerken’ waarmee je een krachtige methode krijgt aangereikt om de juiste mensen om je heen verzamelen.
Hallo Oscar, Daar zeg je me wat… Zelf geloof ik in de kracht van samenwerken, maar om mij heen zie ik dat er vaak nog angst is om te verliezen.
Dank voor je reactie, Jeroen. Ja, angst om te verliezen zit diepgeworteld. En, eerlijk gezegd is dat ook niet altijd onterecht. Zelf hou ik bij een eventuele samenwerking altijd voor ogen dat er evenwicht moet zijn en ik begin ‘klein’ project om de samenwerking uit te testen en een kans te geven.
Al zit je in dezelfde branche én al richt je je op dezelfde soort doelgroep én al bied je vergelijke producten of diensten aan, dan nog is de kans zeer klein dat je hetzelfde biedt als de ander. Het verschil zit hem namelijk in jou. Jij bent niet die ander en al daarom is alles wie je bent en wat je doet anders.
Ja, in sommige mate meer dan in andere. Er kunnen zeker raakvlakken zijn of zelfs complete overeenkomsten, maar niet op elk onderdeel van wat je aanbiedt, doet en wie jij als mens én ondernemer bent. Dat maakt jou uniek en kan juist dat onderscheid maken. Richt je op dat speciale.
Niet alleen bij jezelf, maar ook bij je klant en je concurrent en ontdek waar krachten gebundeld worden ze voor onvoorstelbare resultaten kunnen zorgen die je alleen nooit bereikt zou kunnen hebben. En wordt het je even te spannend, bedenk dan dat zelfs een een-eiige tweeling nimmer exact hetzelfde is.
Starters Academie en Open Circles Academy hebben dan wel dezelfde doelgroep, maar een hele andere aanpak. Bij Open Circles word je je bewust en Starters Academie helpt je verder. Zeg maar als front-end en back-end. 😉
Zodra ik weet waar en wat mijn passie is waarmee ik wil ondernemen, zal ik hier zeker terugkomen om een oproep uit te zetten voor een partner om mee samen te werken!
Beste Louise,
Dank je voor je uitgebreide comments Je slaat wat mij betreft de spijker op de kop! Elk mens en dus ook elke zelfstandig ondernemer is uniek. Durf je eigen ‘ik’ te laten zien aan je doelgroep.
Voor wat betreft je opmerking over je eigen passie: heb jij de tweede kennismakingsfilm al gezien (die bij het kampvuur?). Die gaat je daarbij helpen.