085 blogfoto zo-schrijf-je-overtuigende-seo-teksten

Zo schrijf je overtuigende SEO teksten

Mijn naam is Rob IJszenga en ik ben eigenaar van seo-hulp.nl en in dit blog wil ik je helpen met de online prioriteiten voor een startend bedrijf. Met SEO Hulp help ik ondernemers met de online vindbaarheid van hun bedrijf. Dit doe ik door middel van online trainingen en het uitvoeren van projecten. Voor De Starters Academie schrijf ik 3 blogs over zoekmachine-optimalisatie (SEO). ). In dit tweede blog lees je alles over het schrijven van overtuigende SEO teksten.

Tijd om wat verse content op je website te plaatsen. Je gaat er eens goed voor zitten. Regelmatig nieuwe content op je website plaatsen is goed voor SEO, dus je gaat er flink mee aan de slag. Je hebt al wat onderwerpen in je hoofd en je zit vol inspiratie. Maar wat je ook probeert, de woorden worden geen zinnen en je krijgt de tekst niet op papier. In je gedachten rollen de vloeiende zinnen er één voor één uit. Maar in werkelijkheid mist je verhaal overtuigingskracht.

Is dit voor jou herkenbaar? Je bent niet de enige. Bij SEO Hulp spreek ik bijna dagelijks ondernemers die moeite hebben met kernachtig formuleren en overtuigende SEO teksten te schrijven. We zijn nou eenmaal niet allemaal een geboren schrijfwonder. Gelukkig kun je het wél leren.

Tegenwoordig moet je met best veel zaken rekening houden wanneer je nieuwe content online zet. Zo moet de content uniek en relevant zijn, naadloos aansluiten op je doelgroep en moeten teksten ook nog eens SEO proof geschreven worden. Je wil immers ook goed gevonden worden in Google!

Het schrijven van goede teksten die ook SEO proof zijn lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Zodra je weet hoe Google omgaat met teksten én je de juiste schrijfformule gebruikt, komt er een ware copywriter in je naar boven.
In dit blog leg ik uit hoe Google vandaag de dag omgaat met SEO teksten en deel ik mijn meest gebruikte schrijfformule. Daarnaast deel ik nog drie tips voor het schrijven van goede SEO teksten.

Schrijf voor je bezoekers, niet voor Google

Een veel gemaakte fout:teksten schrijven en deze vervolgens helemaal optimaliseren voor Google. Zodat Google helemaal tevreden is, de informatie die je hebt geschreven goed kan verwerken om vervolgens de pagina op een hoge positie in de zoekresultaten te plaatsen.

Dit is dus precies niét de bedoeling. Op deze manier ben je teksten aan het schrijven voor Google, maar deze zoekmachine is toch niet jouw toekomstige klant? Laat staan een geïnteresseerde lezer van jouw verhaal.
Het algoritme van zoekmachines, en zeker dat van Google, is vandaag de dag heel erg goed ontwikkeld. Ze hebben feilloos in de gaten wanneer teksten specifiek geoptimaliseerd zijn voor een zoekmachine. Vroeger kwam je hier nog mee weg en kon je op deze manier een hoge positie in de zoekresultaten bemachtigen. Vandaag de dag is dat niet meer aan de orde. Tegenwoordig wegen factoren als leesbaarheid en relevantie ook zwaar voor een hoge ranking.

Start daarom met het omschrijven van een buyer persona. Hierin omschrijf je jouw ideale klant. Zaken die je opneemt in je buyer persona zijn leeftijd, beroep, hobby’s, opleiding(en) en andere voorkeuren. Vervolgens omschrijf je hoe jouw buyer persona zich laat beïnvloeden in het aankoop- of beslisproces. Op deze manier krijg je een goed beeld van jouw klant. Daarnaast weet je waarover je moet schrijven en welke tone of voice daarbij hoort.

“Schrijf je voor iedereen? Dan schrijf je voor niemand.”

Kies de juiste schrijfformule

Op internet zijn er talloze formules te vinden waarmee je een verhaal volgens een bepaalde structuur op papier kunt zetten. Dat is ook precies de functie van een dergelijke formule of methode: volgens een vooraf opgegeven structuur je verhaal opbouwen. Ik hou het voor nu bij de formules die ik zelf veel gebruik: PAS en PES.

PAS staat voor Pain, Agitate, Solution. Wanneer je deze formule gebruikt, beschrijf je eerst de pijn van je klant. Vervolgens agiteer je (leg je de nadruk op) die pijn en tenslotte geef je de oplossing. Op deze manier kun je de voordelen van een dienst of product op een overtuigende manier onder de aandacht brengen. Meer informatie over de PAS-formule lees je in mijn blog over SEO teksten schrijven.

Hierbij een voorbeeld hoe je PAS kunt toepassen:

P: Presenteren voor een grote groep mensen? Mij niet gezien! Lig je dagen van te voren al wakker als je weet dat je moet gaan presenteren voor een groep mensen? Krijg je het al Spaans benauwd bij de gedachte en breekt het zweet je uit?
A: Zonde! Hierdoor laat je business kansen liggen. Dit kan de groei van je bedrijf remmen en dat wil je natuurlijk niet.
S: Maar er is een oplossing. Schrijf je nu in voor mijn cursus: presenteren kun je leren. Daarin leer je in twee weken zelfverzekerd presenteren.

Een variant op deze formule is PES. Dit is een iets vriendelijkere methode. Bij de PAS-formule maak je de pijn eigenlijk nog een beetje erger. Je strooit als het ware nog een beetje extra zout in de wonden. Dat is niet voor iedere branche wenselijk. Daarom zou je de A van agiteren kunnen vervangen door de E van empathie. Hierdoor maak je de pijn niet nog erger, maar toon je empathie. Je toont begrip voor het probleem van je klant.
Welke formule het beste bij jou past hangt af van je branche, doelgroep en klant. Als het goed is heb je een buyer persona gemaakt en kun je op basis daarvan de juiste methode kiezen.

Drie tips voor het schrijven van overtuigende teksten.

  • Verdeel je tekst in duidelijke alinea’s en kopteksten.
    Hierdoor is de opmaak van de tekst duidelijk voor de lezer en leest de tekst makkelijker. Maak de alinea’s niet te lang en maak gebruik van foto’s of video’s om je onderwerp nog duidelijker te maken.
  • Hou de aandacht van je lezer vast.
    De aandacht van je lezer vasthouden is een hele uitdaging. Een overtuigende introductie van je tekst is daarom belangrijk. Hierin vertel je wat de lezer kan verwachten en blik je vooruit op de waardevolle informatie die je verder in het artikel gaat delen. Je houdt de lezer als het ware een worst voor totdat hij bij het einde van het artikel of blog is.
  • Doe goed zoekwoordenonderzoek voordat je gaat schrijven.
    Op deze manier kun je jouw tekst optimaliseren en wordt je ook echt gevonden in de zoekmachine. 

 

Het zal je niet verbazen dat ik voor dit artikel de PAS formule en/of PES formule heb gebruikt. Kun jij aan de hand van dit artikel de structuur van de deze formules herkennen?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De moeite om te lezen

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

image-1