Het starten van je eigen bedrijf getuigt van durf en doorzettingsvermogen. Maar het mag (moet!) ook leuk en avontuurlijk zijn. Zelf heb ik in mijn starterstijd ervaren dat er ontzettend veel op mij af kwam. Soms had ik het idee dat ik in een donker en eng bos rondliep, met een grote kans om te verdwalen. Ik ben op zoek gegaan naar informatie, maar werd snel overvoerd. Ik ging op zoek naar cursussen en trainingen, maar betaalde me blauw. En ik maakte beginnersfouten, die vrij makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
Beginnersfouten bij het starten van je bedrijf.
Ik begin deze blog zoals ik hem straks ook zal afsluiten… Durf fouten te maken! Van fouten maken groei je. Als mens en als ondernemer. Maar je wilt natuurlijk niet failliet gaan aan je fouten. Voor welke beginnersfouten moet je echt uitkijken bij het starten van je bedrijf?
Beginnersfout 1: Overvoer je klant met informatie.
Goede ondernemers hebben een kracht, waarin tevens een valkuil schuilgaat: ze zijn gedreven en enthousiast. En in deze gedrevenheid schuilt het gevaar te veel te willen vertellen of te laten zien aan de klant. De klant krijgt zo te veel informatie en heeft dan moeite om te beslissen. Het resultaat is meestal dat je klant helemaal niet beslist en jij geen opdracht krijgt.
Het is zeker een van mijn grootste valkuilen: ik wil zo graag mijn kennis met je delen, dat ik soms te veel wil geven. Ik maak dan de fout door zo veel te geven, dat mijn klant niet wist wat ze met alle informatie moest doen. Het gevolg: in mijn starttijd heb ik veel gesprekken gevoerd met potentiële klanten, die aan het eind van het gesprek niet meer wisten wat ik in het begin had gezegd en wat ik nu uiteindelijk voor ze kon betekenen.
Maak die fout niet. Doseer je toegevoegde waarde voor je klant.
Beginnersfout 2: Doe alles alleen!
Ook al ben je zelfstandig ondernemer of ZZP-er, het betekent niet dat je alles alleen moet doen. Ik geef je hier drie redenen voor:
1. Je kunt niet alles alleen doen.
2. Je wilt niet alles alleen doen.
3. Je mag niet alles alleen doen.
Je kunt niet alles alleen doen.
Er komt ontzettend veel kijken bij het starten van je eigen zaak. Je hebt er simpelweg de tijd niet voor om alles alleen te doen. Daarnaast zijn er toch ook echt zaken, die je beter aan anderen kunt overlaten, zoals misschien de administratie of het bouwen van je website. Anderen kunnen het beter en mogelijk uiteindelijk ook goedkoper. Kijk goed wat je wel zelf kunt doen en maak niet de fout jezelf hierin te overschatten.
Je wilt niet alles alleen doen.
Het is veel beter voor jouw bedrijf, maar ook voor jou persoonlijk om samen te werken met anderen. Het is gewoon leuker en het resultaat wordt doorgaans beter als mensen samenwerken. Sparren met andere starters is een uitstekende manier om elkaar verder te helpen.
Je mag niet alles alleen doen.
Mag niet? Van wie dan niet?, denk je misschien. Jij bent toch eigen baas? In je eigen bedrijf ben je zowel werknemer als werkgever. En jij als werkgever moet af en toe tegen jezelf als werknemer zeggen: “ Ik wil niet dat je dit doet. Daar ben je te duur voor.”
Als ondernemer moet je je richten op je klanten: haal werk binnen en zorg dat je klanten tevreden zijn. Er zijn nogal wat activiteiten die je beter aan anderen kunt overlaten, bijvoorbeeld omdat die het veel goedkoper kunnen.
Ik geef een voorbeeld: stel je werkt thuis en je hebt een tekstbureau. Je helpt klanten met het verwoorden van hun kernboodschap en je rekent € 60,- per uur. Omdat je thuis werkt, zie je de stapels wasgoed liggen en zie je ook dat je moet stofzuigen. In plaats van acquisitie te doen of te werken aan een opdracht en € 60,- per uur te verdienen, sta je de hele ochtend het huishouden te doen. Dit is het moment dat je tegen jezelf moet zeggen: ik neem een hulp in de huishouding voor € 15,- per uur…
Beginnersfout 3: Laat een ander de marketing doen!
Mogelijk ben je net als veel andere ondernemers het liefste bezig met je klant, je vak en met je product. En dat is goed. Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk focus op je kerntaken. Er is echter een uitzondering: de marketing. Tijdens mijn studie Economie zei mijn docent:
“Marketing is te belangrijk, om aan marketeers over te laten”.
Dit geldt dubbel en dwars voor zelfstandig ondernemers. Maak alsjeblieft nooit de fout jouw marketing uit te besteden aan een bureau of een andere ZZP-er. Let op: ik zeg, uitbesteden. Natuurlijk is het goed om gebruik te maken van de kennis van deskundigen, maar zorg ervoor dat je altijd zelf de baas bent over de marketingknoppen die uiteindelijk ingedrukt worden. Als zelfstandig ondernemer ben je namelijk het bedrijf. Het is daarom essentieel dat jij zelf het boegbeeld bent van je marketing.
Beginnersfout 4: Vergeten te genieten en jezelf te belonen.
Het starten van je eigen zaak is een spannende tijd. Alles is nieuw, het vreet bergen tijd en af en toe voel je je onzeker. Als niet wil behoren tot de 70% van de starters die na drie jaar afhaakt, zorg dan dat je geniet van jouw ondernemersavontuur. Beloon jezelf bij het behalen van tussentijdse doelen. Waarom zou je wachten totdat je ‘helemaal klaar’ bent?
Toen mijn kinderen leerden lopen, moedigde ik ze, elke keer dat ze weer op hun gat vielen, aan om door te gaan. Ik beloonde ze met het tussentijdse resultaat: ze hadden immers weer wat stapjes gezet. Ik had ook één keer kunnen applaudisseren: pas als ze het kunnen. Dat is ten eerste helemaal niet leuk en ten tweede ben ik ervan overtuigd dat ze hun resultaat sneller hebben bereikt door die tussentijdse beloningen.
Als je trots bent op wat je doet en gedaan hebt, krijg je meer energie en hou je het langer vol
Beginnersfout 5: Wachten tot ‘het’ perfect is.
Met de regelmaat van de klok spreek ik ondernemers die nog geen brochure hebben. Of nog geen website. Of nog geen LinkedIn profiel. Wanneer ik hen vraag naar de reden en aangeef dat het toch wel handig is om dergelijke zaken te hebben, krijg ik meer dan eens als antwoord. “Het is nog niet goed.”. “Ik weet nog niet precies wat ik erop ga zetten”. “Ik wil eerst nog …”.
Al deze redenen zijn synoniem voor: “Het is nog niet perfect, dus ik doe het niet / laat het niet zien”. Als er een ding is, dat ik geleerd heb in mijn jaren als ondernemer, maar ook daarvoor, dan is het wel dat ‘iets’ nooit perfect is. Het kan altijd beter.
Als ondernemer moet je streven naar perfectie, maar niet wachten op perfectie.
Kom in actie als het 80% goed is. Je kunt verbeteringen makkelijk onderweg aanbrengen.
Resultaten behaal je alleen met wat je doet, niet met wat je van plan bent!
Oftewel… de grootste beginnersfout bij het starten van je bedrijf is misschien wel dat je geen fouten durft te maken 🙂 .
Voor welke beginnersfout zou jij andere starters willen behoeden, welke tip heb jij? Namens hen: bedankt!
Goed beschreven en duidelijk verwoord met pakkende voorbeelden. Compliment.
Goed om de handvatten te lezen!
Zet geen ondernemingsplan op papier. Dit werkt verlammend. Ga zo snel mogelijk aan de slag, ook al moet je voor niets werken. Wordt zichtbaar op de markt. Concentreer je niet op de omzet maar op de kwaliteit van je werk. Kom afspraken na en wees correct in woord en geschrift. Verras je klant door iets extra’s te doen. Laat je werkplek schoon achter. Evalueer na een jaar. Als de onderneming dan niet draait, stop er dan mee. Ga dus niet te lang door.
Beste Dick, dank voor je reactie. Je geeft aan dat het schrijven van een ondernemingsplan verlammend kan werken, maar dat hoeft niet hoor! Het is helaas zo dat veel starters hun reis beginnen zonder plan. En daardoor wordt er te veel doelloos rondgedwaald en tijd en geld verspild. Ik ben de eerste die zegt dat je in beweging moet komen, maar beweging zonder duidelijke koers is zinloos en kost energie. Juist daarom is het goed vooraf na te denken over hoe je zichtbaar wilt zijn en gaat worden en wat een klant precies onder kwaliteit verstaat. En een ondernemingsplan hoeft geen heel boekwerk te worden, het is puur bedoeld voor het beantwoorden van de meest essentiële vragen.
Klopt helemaal Oscar! Je moet inderdaad niet doorschieten in het een of het ander. Een duidelijke koers is inderdaad een voorwaarde om te gaan knallen. Maar als je alleen maar aan het nadenken bent, zoals Dick beschrijft, kom je ook geen steek vooruit.