Kijk naar buiten en zie hoe de narcissen en krokussen de grond uitkomen. Het is voorjaar en voor mij is het krokusvakantie. Jeannette Bosman van Marketing Stipt heeft om mij ook een beetje vakantie te gunnen aangeboden de blog van deze week voor haar rekening te nemen. Ontvang van haar 8 waardevolle tips om verder te groeien met je bedrijf. En… geniet van het voorjaar!
Verder groeien met je bedrijf: hoe doe je dat?
Ben je beginnend ZZP'er of MKB'er en is het je droom om te groeien met je bedrijf? Dan delen wij in dit blogartikel graag onze 8 tips met jou. Zo maak je van je onderneming een bloeiend bedrijf! Lees deze tips - en belangrijker – breng ze in praktijk. Dat zal je zeker helpen om je omzet de komende tijd te zien stijgen!
Tip 1: Investeer in een professionele uitstraling
Je uitstraling is het visitekaartje van je bedrijf. Hoe professioneler deze is, hoe groter de kans op meer opdrachten en dus omzet. Denk bijvoorbeeld aan een representatieve website met een eigen huisstijl, een sterk logo en goed ingerichte en onderhouden social media kanalen. Een professioneel logo roept zelfs jaren later nog herkenning op en vormt een belangrijk onderdeel van je visual branding. Investeer dus in een professionele uitstraling en zorg dat die eerste indruk een goede is.
Natuurlijk mogen ook visitekaartjes mogen niet ontbreken. Je hebt ze nodig tijdens het netwerken of wanneer je onderweg bent en in gesprek raakt met iemand die van jouw diensten of producten gebruik kan maken. De uitdaging is om een visitekaartje te (laten) ontwerpen dat zowel opvalt als aansluit bij de uitstraling van je bedrijf. Dit springt niet alleen in het oog, maar vergroot ook de kans dat je langer in gedachte van je (potentiële) klant blijft. Klik hier als je de blog wilt lezen met de 7 belangrijkste tips voor visitekaartjes.
Tip 2: Netwerken
De stap van visitekaartje naar netwerken is zo gemaakt. Netwerken is voor (startende) ondernemers van groot belang om een waardevol netwerk op te bouwen. Niet alleen om klanten te werven, maar ook om andere ondernemers met interessante expertises te leren kennen. Ga daarom regelmatig langs bij netwerkevenementen en meld je aan voor netwerkgroepen in de regio. Zorg hierbij dat jouw pitch in je hoofd hebt zitten en vergeet natuurlijk je visitekaartjes niet. Klik hier voor de blog over hoe je een goede elevator pitch maakt.
Tip 3: Kies een niche
Dè valkuil van veel ondernemers is dat ze ‘iedereen’ als klant willen. Dat blijkt in de praktijk echter onmogelijk. Het advies is daarom vooral om te doen waar je goed in bent. Door een specifieke niche te kiezen en je daarop te focussen, wordt het veel gemakkelijker om omzet binnen te halen. Je klanten begrijpen dan namelijk veel beter waar jij voor staat.
Tip 4: Ken je doelgroep
Wil je dat jouw product of dienst de interesse van je doelgroep wekt en van een prospect een klant maakt? Dan is het essentieel dat je weet wie je doelgroep is en waar deze naar op zoek is. Voer hiervoor een doelgroeponderzoek uit of laat dit door een externe partij uitvoeren. Dit brengt weliswaar kosten met zich mee, maar verdient zich in de meeste gevallen absoluut terug. Een product dat aansluit bij de behoeften van je doelgroep laat zich tenslotte een stuk gemakkelijker verkopen en vereist vaak een stuk minder investeringen in de verkoopfase.
Tip 5: Vergeet marketing en sales niet
Als startende ondernemer wil je je natuurlijk vooral met je klant en je vak bezighouden. Een veelgemaakte fout is dan ook dat ondernemers te veel op de ontwikkeling van het product of de dienst richten en de inzet van marketing en sales vergeten wordt. Dit zijn echter elementen die, zeker voor de langere termijn, onmisbaar zijn om marktpositie te veroveren. Denk dus na over hoe jij sales optimaal kunt inzetten en welke marketinginstrumenten bij jouw onderneming passen. Heb je hier zelf weinig ervaring mee? Kijk dan eens rond in je netwerk of je iemand kunt vinden die je hierbij kan ondersteunen.
Tip 6: Wees bereikbaar met je bedrijf
Veel ondernemers onderschatten hoe belangrijk het is om goed bereikbaar te zijn met je bedrijf. Het is niet voldoende om alleen een website te hebben met een contactformulier. Telefonisch contact opnemen met een bedrijf, geniet bij veel mensen nog steeds de voorkeur. Als jij slecht telefonisch bereikbaar bent voor je klanten, heeft dit zeker op een negatieve invloed op je omzet.
Ben je niet in de gelegenheid om altijd goed telefonisch bereikbaar te zijn, dan is het aan te raden om een telefoonservice in te schakelen, zoals die van STIPT. Zij kunnen een deel of de gehele telefonische communicatie van je overnemen. Denk aan het doorverbinden van telefoontjes en het zorgdragen voor het antwoordapparaat. Het is professioneel: je telefoon wordt altijd opgenomen en je klanten worden netjes te woord gestaan.
Tip 7: Blijf jezelf ontwikkelen
Volgens expert Verne Harnish is het voor iedere ondernemer essentieel om je te blijven ontwikkelen. Volgens hem is de grootste uitdaging voor een ondernemer dan ook om constant te blijven leren. Hoe kan je bedrijf tenslotte groeien terwijl je zelf stilstaat? Zo leest Mark Zucherberg bijvoorbeeld elke twee weken een nieuw boek en verslindt Warren Buffet maar liefst 500 pagina’s per dag. Natuurlijk hoef je dit niet op dezelfde schaal toe te passen, ondernemen is tenslotte al intensief genoeg, maar de boodschap is duidelijk: je onderneming kan pas groeien als jij zelf ook groeit en jezelf ontwikkelt. Zoek dus uit welke boeken jij niet mag missen, welke websites en platformen regelmatig interessante artikelen publiceren en welke cursussen/ workshops jou een betere ondernemer maken.
Tip 8: Geniet!
Probeer altijd te genieten van je werkzaamheden. Je kunt niet altijd 24 uur per dag en 7 dagen per week klaar staan. En dit hoeft ook niet. Neem af en toe je rustmomenten en geniet van de omzet die je hebt binnengehaald. Op de lange termijn is dat veel realistischer en bovendien investeer je daarmee op slimme wijze in je gezondheid. Goede zaken toegewenst!
Welk boek vind jij een absolute aanrader om verder te groeien met je bedrijf? Wil je dat hieronder delen opdat andere lezers van dit blog zich kunnen laten inspireren? Dank je!
Succes!
p.s.: Twee weken gratis antwoordservice!
Wil je ervaren dat hoe een telefoonservice werkt en of het iets voor jou is? Stipt biedt aan dat je hun telefoonservice twee weken gratis en vrijblijvend mag uitproberen. Klik hier voor meer informatie!
Ik lees graag boeken, maar vind het nog veel fijner om boeken te lezen waar ik direct wat mee kan doen. Want ik kan dagelijks 500 bladzijdes lezen, maar als ik niets met deze kennis kan doen, wat heb ik er dan aan?
Dus de boeken die ik lees, zijn vooral doeboeken. Op dit moment is Het Enneagram als weg naar verandering van Willem Jan van de Wetering mijn absolute favoriet.
Hi Mariëlle, dank voor je tip en ik ben het voor 100% met je eens: beter een boek van 100 pagina’s lezen en er wat mee doen, dan maar blijven lezen en de kennis niet toepassen.
Ik lees graag maar doe dit momenteel vooral om me te ontspannen. Toevallig heb ik vanmiddag een gesprek gehad met een coach over hoe ik kan groeien met mijn bedrijf en welke stappen ik daarvoor kan zetten. Dat gesprek heeft mij in 1,5 uur heel veel geleerd en ik kan er direct mee aan de slag. Waarmee ik wil zeggen dat een 1 op 1 gesprek je soms veel sneller verder kan helpen omdat het toegespitst is op jou als ondernemer!
Hoi Tineke, ja, 1 op 1 coaching is mijns inziens een hele goede manier om echt te groeien. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan, wat het voor de meeste startende ondernemers niet echt aantrekkelijk maakt. Dan vormt een boek of online training een redelijk goed alternatief. Daarom deze tip: lees samen met een andere starter hetzelfde boek (of volg dezelfde training) en ga er samen mee aan de slag!
Voor mij zijn er veel boeken die leerzaam geweest zijn. De titel die direct naar boven komt is rijke pa arme pa.
En qua vakgebied dyslexie en touwtje springen. Die techniek wil ik in de praktijk oefenen.
Alles van Martine Delfos als het over opvoeding gaat. Zij heeft zo’n bijzondere kijk op communicatie met je kinderen. Voor mijzelf als ondernemer zou ik zeggen: ‘THE four hour workweek’!!!!
Beste Annemiek, dank voor je reactie. Heel goed dat je aangeeft dat er wat jou betreft een onderscheid is tussen ‘vakliteratuur’ en boeken over ‘het vak’ ondernemen zelf.
Hoi Oscar (of moet ik zeggen Jeannette 😉 ?)
Heldere en goeie tips… voor starters. Ik lees veel, en ik lees alleen om te doen. Lezen voor nieuwe inzichten en acties die ik meteen kan toepassen. Momenteel is dat voor mij “The Charge” Brendon Burchard – daar kom je als ondernemer meteen mee in actie voor groei en bloei!
Hi Saskia,
Het was een beetje een joint-vernture tussen Jeannette en mij 🙂 . Dank voor je tip over Brendon Burchard, die ga ik op mijn lees-lijst zetten.
Playing Big van Tara Mohr vind ik een absolute aanrader. Voor vrouwen 🙂
Hoi Anneke, uhm… dank je. Waarom vind je dit een aanrader? (en waarom vooral voor vrouwen?)
Nog een tip voor mannen en vrouwen 🙂 ?
Het boek dat ik momenteel (her)lees is Ki – de kracht van binnenuit van Hans Peter Roel. Aan de ene kant lekker ontspannend en aan de andere kant inspireert het mij enorm.
Beste Evelien, dank je voor je tip. Dat is ook wat mij betreft een fijne combi: een boek dat ontspannend leest, maar ondertussen wel bol staat van de inspiratie! (je zou mijn boek ‘Ondernemen is net reizen’ eens moeten lezen 🙂
Wat een handig artikel met goede tips! Ik probeer maandelijks minimaal één boek te lezen om mezelf te ontwikkelen, maar ook om mijn bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Met vriendelijke groet,
Felix